NIEUWSBRIEF November 2021

NIEUWS & ACTIVITEITEN

November 2021

YAA activiteiten

30 november 2021
Award-uitreiking 2021
Podium Mozaïek


Aanmelden


ACTUEEL NIEUWS



EEN AWARD, EEN KANS!


Voor de negende keer deelt YAA awards uit aan jonge talenten. Allemaal voorgedragen door kunstinstellingen of productiehuizen. 

Mieke Bernink,  Nederlandse Film Academie, draagt dit jaar als kandidaat Misho Antadze (Georgië) voor. Zij vertelt over het belang van deze prijs voor de kandidaat en voor haar als lector.


“Voor mij als lector is het bijzonder om een student voor te kunnen dragen”. Aan het woord Mieke Bernink. “Zo veel kansen zijn er niet. Naast de YAA award, die verschillende van onze studenten de afgelopen jaren hebben gewonnen, kan ik een van mijn studenten ook voordragen voor de zogenoemde Eindwerkprijs van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK), waarvan de Filmacademie deel uitmaakt.  Het is een prijs voor het beste ‘eindwerk’ van een masterstudent van een van de zes kunstopleidingen van de AHK. 


Per jaar studeren er een tiental studenten bij ons af en daar draag ik er dan een uit voor. Iemand waar ik in geloof. Ik denk daar echt lang over na. Mijn eerste criterium is wie de kwaliteit heeft, maar daarna vraag ik me af bij wie maakt zo’n prijs nou echt verschil. Voor de kandidaat die ik dit jaar voorstelde kan het echt een opsteker zijn.


Studenten ken ik ruim twee en een half jaar. Bijzonder is dat ze bij ons ‘durven’ te studeren. Wij zijn namelijk een ‘vreemde’ opleiding. Het draait niet om het aanleren van skills, maar om het ontplooien van je artisticiteit. Het is een masteropleiding, dus iemand moet al een paar jaar in de kunst werkzaam zijn. Misho Antadze maakte vanaf zijn eerste aanmelding echt indruk, en als hij de prijs krijgt zal ik dat met plezier toelichten bij de uitreiking. 


Het krijgen van een prijs betekent erkenning. Het is een opsteker dat je gezien wordt. Dat niet alleen, als beginnende maker moet je nog naam maken en dan staat die award wel goed op je cv. 


Als je afgestudeerd bent ben je ineens je context kwijt. Immers de opleiding biedt veiligheid, je krijgt feedback en daarna ineens is er niemand meer die voor je zorgt. 

Ik zie de YAA award als een (nieuwe) entree in het professionele veld, een kans om na je afstuderen leeftijdsgenoten en kunstcollega’s te ontmoeten. Zeker voor de buitenlandse studenten  is het belangrijk om in Amsterdam te kunnen wortelen.  Zij willen hier vaak blijven, maar moeten dan wel werk hebben. Mogelijk is de YAA award ook in dit opzicht voor onze buitenlandse studenten een kans.” 





MOgen we aan u voorstellen: Jolanda Spoel!

Interview met Jolanda Spoel, directeur van Bijlmerpark Theater en partner bij experiment van YAA in de wijken. 


Jij bent de nieuwe directeur van het Bijlmerpark Theater (BPT) van welke ervaring uit jouw loopbaan kan het BPT profiteren?

Ik kom uit het jeugdtheater, dat loopt in veel dingen vaak voorop, is  multidisciplinair en experimenteert vaak met nieuwe vormen. Je bent als maker voortdurend bezig met je jonge publiek indachtig. Dat maakt dat ik als directeur bewust nadenk hoe ik me tot mijn publiek wil verhouden. Wat vraagt de buurt? Rondom ons gebouw komt een complete nieuwe buurt met veel kleine kinderen, dat is een nieuw potentieel publiek. De Amsterdamse Poort wordt volledig opnieuw ingericht; veel Fashion Food en Culture, dat gaat ook een rol spelen. 

Ik wil me altijd tot ons publiek verhouden zowel met het programma dat we bieden als hoe je als gezelschap produceert. 


Je kende het BPT al langer omdat je in de Amsterdamse Kunstraad zat. Wat viel je op?

Ik ken de wereld van kunst en cultuur in Amsterdamse goed. Vanwege mijn brede ervaring in de theaterwereld, maar ook door mijn toenmalige functie als hoofd en programmeur van het Maaspodium in Rotterdam. Ik ben toentertijd gevraagd voor het bestuur van de Amsterdamse Kunstraad. Tegelijkertijd was ik voorzitter van enkele vakcommissies en adviseerde jarenlang de gemeente Amsterdam op kunst en cultuurbeleid. Zo wist ik dat het BPT in de dertien jaar van haar bestaan echt een succes is geworden. Het is ontstaan uit lokale initiatieven en begon als een soort theater verzamelgebouw. Zo danken we aan circus Elleboog de hoge zaal. Veel jongeren zijn serieus genomen in hun creativiteit. Mij spreekt aan dat het BPT een breed en groot programmerend podium is en er is aandacht voor de begeleiding van jonge makers. De samenwerking met Orkater is echt een bijzondere combinatie. Ernestine Comvalis heeft veel bereikt, het is fijn om hierop door te bouwen en nieuwe accenten te leggen.


Waarover verbaas je je als je Rotterdam met Amsterdam vergelijkt? 

Er is echt een overconcentratie van aanbod in het centrum. Hoewel de aandacht toeneemt, verdient Zuidoost meer. Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren dat Zuidoost een stadsdeel is met binnen vijf jaar evenveel inwoners als in de stad Nijmegen. Voor al die mensen is hier slechts een klein theater beschikbaar. Gemeente hoe verdeel je je faciliteiten over de buurten vraag ik me af. Een zaaltje met drie studio’s is veel te weinig voor al het talent en het vele publiek in deze buurt. Het is mooi dat het BPT er is, maar er is ruimte voor veel meer kunstvoorzieningen. Er is zoveel talent en publiek in deze buurt. Dat verdient letterlijk meer ruimte. 


Wat is je ambitie met het BPT?

We willen en moeten gewoon groter qua gebouw, qua producties en groter qua organisatie dan de 18 partimers die we nu hebben. En let op dat gaat ons binnen afzienbare tijd lukken. 

Ik gaf net aan dat ik wil inspelen op de behoeftes van ons publiek, maar kies ook voor verrassend programmeren. Dat experimentele past bij de Bijlmer. Daar is veel uitgevonden en toegepast, soms omdat het nodig was. 


Ons stadsdeel verjongt. Door de komst van jonge gezinnen is er meer plek voor familievoorstellingen. We deden al veel aan schoolprogramma’s maar programmeerden minder jeugdtheater in de vrije tijd. Het is toch geweldig als kinderen samen met hun ouders theater kunnen beleven? We hebben nu budget vrijgemaakt voor meer programmering in de schoolvakanties. 


Bij elk bezoek valt me de hartelijkheid op in het BPT. Is dat bewust beleid van jullie?

Klopt dat is ook een van mijn pointers. Ik vind het heel belangrijk dat een theater hospitality uitstraalt. Ik beschouw het publiek als de gasten in mijn huis. Zij moeten zich thuis voelen, weten waar je bent en wat je gaat zien. Gastvrij zijn doet iets met ons als team. Met het teamgevoel van ons allemaal, van de kassamedewerker, de zaalwacht, de floormanager. Het is het visitekaartje dat we met zijn allen afgeven. 


En dan de slotvraag; Wat trekt jou aan in YAA?

Veel is interessant. Om te beginnen gaat het om een groep Amsterdammers veelal uit het centrum die de randen van de stad willen opzoeken. Dus de scheiding tussen de stadsdelen doorbreken. Een gezonde ecostructuur voor onze makers is meer fluïde en soms buiten onze eigen muren. Sarah Huygens, onze talentvolle nieuwe maker op dit moment, is bij Julidans in première gegaan. Daar zitten haar recensenten en de dansprogrammeurs. 

Belangrijk vind ik dat de YAA vrienden een brede interesse hebben en een soft spot voor jong talent. YAA is geen subsidieloket maar zij willen deze jonge makers echt volgen. Publiek meets makers in de volle breedte van disciplines en type makers. Housing is het ultieme voorbeeld hoe YAA 

jonge makers helpt door tijdelijk en gratis onderdak bieden.




Nagenieten van de Open Ateliers Nieuwmarkt

Enorme aandacht voor de expositie van zeven YAA kunstenaars. Esther Hovers, een van de exposanten, had zoveel bezoekers niet verwacht en genoot van leuke gesprekken. Een fotogalerij als sweet memory’s. 



De Open Ateliers Nieuwmarkt (OAN), in het weekend van 9 en 10 oktober, boden een uitgelezen kans om de relatie tussen YAA vrienden en award-winnaars warm te houden. Zeven jonge kunstenaars, van wie we als YAA-vriend al eerder werk konden zien, toonden in een groepsexpositie waar ze inmiddels met hun ontwikkeling staan. 


Waar tijdens de OAN vooral individuele kunstenaars de deuren van hun ateliers hadden open gesteld, konden de award-winnaars gezamenlijk een lokaal indelen en de meerwaarde van een groepsexpositie ervaren. Dankzij de contacten van YAA met de organisatie van de OAN was er een mooie ruimte in the House of Arts en Crafts aan de Oudeschans gereserveerd.

550 bezoekers en 60 YAA-vrienden kwamen kijken, er werden contacten gelegd met twee galeries en met de curator van de vitrines in de Nieuwmarkt. Conform de Fair Code kregen alle zeven kunstenaars een bijdrage van YAA.


Een van de deelnemers, Esther Hovers, vertelde hoe zij het weekend had beleefd: “Echt heel fijn om mee te doen. Ik had zoveel bezoekers niet verwacht, heb zulke leuke gesprekken gehad! Normaal gesproken sta je tijdens een expositie niet naast je werk. Nu wel. Het was intens, kort maar krachtig, met veel feed back. Sinds corona zijn dit soort gebeurtenissen nog bijzonderder geworden. Ik ben nog echt aan het nagenieten.”


Over de rol van YAA zegt Esther: “YAA was de schakel tussen ons en de organisatie van de atelierroute, YAA zorgde met het boekje (een soort catalogus) ook voor die verbinding. Ze lieten ons heel vrij in de manier waarop we de expo wilden inrichten. Dat vond ik aanvankelijk wat onwennig, omdat ik gewend ben aan de inbreng van een curator. Nu konden we alles samen zelf doen. Het werd een goede balans tussen een informele open atelier en een expositie.”


YAA MEDEDELINGEN

Expo: migratie van mensen en gewassen

Ipeh Nur en Ignasius Dicky Takndare hebben gebruik gemaakt van housing die YAA biedt aan contacten van Framer Framed.
De twee kunstenaars waren in Nederland om mee te doen met een uitwisselingsproject van Indonesische en Nederlandse kunstenaars in het Glazen Huis van het Amstelpark.
Nog tot 28 november kun je hun tentoonstelling over migratie van mensen en gewassen bezoeken.
Ipeh Nur maakte voor dit project, getiteld 
Kebun Sejarah/Garden of History, nieuw werk over de pinda, kruidnagel en nootmuskaat in relatie tot de (koloniale) geschiedenis en de Molukken.
Ignasius Dicky Takndare maakte twee tekeningen over de palmolie.












Primeur Circus Festival tent in Bellevue

Van 26-28 november gaat in Amsterdam een nieuw festival van start: This is not a circus. In Theater Bellevue laat TENT, de nieuwe housing-partner van YAA, zien hoe beweging, verbeelding, dans, theater, drag en beeldende kunst samen komen in een nieuwe discipline: hedendaags circus. Een primeur voor Amsterdam: voorstellingen vol gewaagd val- en vliegwerk, gecombineerd met verdiepende verhalen. 
 
Al meer dan tien jaar opereert TENT vanuit Amsterdam als aanjager voor hedendaags circus. Ze verbindt makers met verschillende artistieke, culturele en geografische achtergronden. 
 
Dit jaar heeft YAA aan 23 artiesten zo’n 70 overnachtingen aangeboden.
TENT is hier heel erg blij mee: zo mogen housing mensen gratis naar de voorstelling.


IDFA: Darkness there and Nothing more 

De in Bosnie geboren filmmaker Tea Tupajic (award 2018) brengt een nacht door in het gezelschap van twee Dutchbat-veteranen. Ze wil antwoord op pijnlijke vragen maar probeert ook iets in beide mannen los te maken wat hoop kan geven.
Vijf keer te zien op IDFA. Op di 23-11 om 21.00 uur in Tuchinsky 1 met Talk


INSCHRIJVEN 

Nieuwsbrief 

NIEUWSBRIEF

Share by: