2016

AWARDWINNAARS

AWARDWINNAARS 2016

  • Jessica Tucker

    Beeldende kunst

    Button
  • Beeldende kunst

    Esther Hovers


    voorgedragen voor

    Corinne Noordenbos

    hoofd fotografie

    Koninklijke Academie van

    BeeldendeKunsten (KABK)


    www.estherhovers.com

    Dat mijn werk een theoretische basis heeft is meer een onderzoeksvraag voor mezelf. Ik hoop de kijkers juist mee te nemen in een poëtische benadering die prikkelt om er over na te gaan denken.

     

    Nederland is een enorm geordend land. Naar mijn smaak soms te aangeharkt. Ik heb daar een haat liefde verhouding mee en voel me eigenlijk het prettigste daar waar het juist niet zo geordend is. Een efficiënt ingerichte ruimte roept spanning bij me op en ik ervaar dat op de Zuidas in Amsterdam, in la Defense / Parijs of in Brussel Noord in het stationsgebied daar. Financiële centra liggen vaak aan de rand van de stad. We laten ons als vee daar naar toebrengen in het openbaar vervoer.

     

    Stad als theater van verwondering

    De stad roept bij mij vragen op zoals hoe controleren planologen en architecten onze manier van verplaatsen. Is het een uiting van macht? Hoeveel controle hebben we zelf nog?

    Veel van mijn werk draait om dit aspect: controle. Ik hoop met mijn werk mensen te verleiden om op een bepaalde manier naar de werkelijkheid te kijken. Ik biedt mensen een kans om naar de stad te kijken als een theater van verwondering. Ik wil de kijker meer meenemen in de vraag dan dat ik het antwoord biedt. Hoe gaan we om met onze drang naar controle en efficiency? Kunnen we dat afzetten tegen het onvoorspelbare van de stad.

     

    Efficiënte mobiliteit

    De titel van de Travelling Salesman verwijst naar een wiskundig complex vraagstuk ‘Het handelsreizigersprobeem. Een bekende wiskundige uitdaging op het gebied van mobiliteit. Wat is de snelst mogelijke manier om meerdere steden te bezoeken via de kortste route? Zodra het aantal steden stijgt wordt de voorspelbaarheid veel ingewikkelder. Postbodes, logistiek processen, printplaten en de routeplanner voor bezorgers, allemaal hebben ze te maken met het handelsreizigersprobleem. Gebaseerd op algoritmen. Algoritmen zijn minder objectief dan we denken, juist omdat ze zijn geschreven door mensen. Ook onze vooroordelen komen er in terug. En de voorspelbaarheid? Algoritmen kunnen slecht omgaan met afwijkingen, daar is een mens veel beter in.

     

    Gefascineerd door het handelsreizigersprobleem.

    In mijn werk verbeeld ik zowel de voorspelbaarheid van de route door de stad en tegelijkertijd de onvoorspelbare van de stad zelf. Kun je wel een route hetzelfde lopen op 2 verschillende dagen?

     

    Zelf was ik juist slecht in wiskunde en mijn interesse komt voor uit onbegrip. Mijn fascinatie voor dit thema heb ik besproken met mijn zus, zij is programmeur en hielp me bij mijn onderzoek. Ik las artikelen en interviewde mensen om me zo te inspireren over wiskundige patronen en algoritmen.

     

    Expositie voor YAA

    In Manhattan heb ik veel routes gelopen, op zoek naar een efficiënte methode. Veel lopen en veel fotograferen en uiteindelijk heb ik de route samen met een acteur gewandeld. Hier heb ik een serie zeefdrukken van gemaakt en die wil ik bij de YAA expositie tijdens de Open Ateliers Nieuwmarkt laten zien. Om associaties op te roepen heb ik veel beelden nodig. Ik ga die beelden op mdf verwerken, dat is veel werk.

     

    Esther Hovers (Amsterdam, 1991) werd opgeleid als fotograaf (KABK, Den Haag) maar creëert installaties waarin fotografie, tekeningen, tekst en film een gelijk aandeel hebben.

    Zij exposeerde wereldwijd onder andere bij Aperture Foundation in New York City; Lianzhou Photo Festival in China; and Foam - Fotografie Museum Amsterdam.

    Hovers was de winnaar van de Edward Steichen Award (1917). In 2019 was ze artist-in-residence bij NARS Foundation (The New York Art Residency and Studios) in Brooklyn, New York.

    Fotografie

    Amber Toorop


    voorgedragen voor

    Corinne Noordenbos

    hoofd fotografie

    Koninklijke Academie

    van Beeldende Kunsten (KABK)


    www.cargocollective.com/ambertoorop

    Amber Toorop is in 2015 afgestudeerd aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Haar afstudeerproject: G’lijk weleer, mijn lieve schat ging over de 3e generatie Indiërs, die het over de voorgaande generaties heeft met verlangen naar het moederland.


    Zij ontving in 2016 een YAA-award.
    Amber is half Indisch en gefascineerd door hoe ons geheugen werkt. Ze vindt het boeiend hoe het geheugen van mensen haar afkomst als het ware vormt. Als elfjarig meisje begon ze vragen te stellen aan haar grootmoeder. De antwoorden die ze kreeg schetsten een extreem idyllisch Nederlands-Indië. Veel van de tweede, derde en nu vierde generatie Indo’s in Nederland kunnen lastig doorgronden hoe het leven echt moet zijn geweest. Voor deze fotoserie maakte Amber portretten van de verschillende generaties, stak ze haar zus in traditionele kleren en ging ze op zoek naar archieven, om een beter beeld te krijgen van het land dat haar identiteit bepaald heeft.

    “My exploration characterizes the feeling of home. Feeling of home is represented powerfully in the minds and hearts of migrated Indo’s. Next generations seem interested in the hearts and minds of elderly. In an exploration of descent I try to catch these hearts and minds.”


    Het afstudeerproject van Amber Toorop werd met vier andere kandidaten (waaronder Esther Hovers) genomineerd voor het Steenbergen Stipendium 2015. Amber is voorgedragen door Corinne Noordenbos (KABK)

    Choreografie

    Anne Suurendonk


    voorgedragen voor

    Suzy Blok (Dansmakers)


    www.annesuurendonk.com

    Anne Suurendonk studeerde in 2010 af aan de Opleiding Jazz Musical Dans, op de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Ze danste in een aantal producties van Wies Bloemen bij Danstheater AYA; Ideals, Venus, Hart & Ideals II. Hiernaast ontdekte ze haar grote passie voor choreografie, en deed verschillende ervaringen op door projecten te doen voor o.a Collectief GetIT, Juste Debout, The Next Generation, Over ’t IJ festival.


    Zij ontving in 2016 een YAA-award. Anne is voorgedragen door Suzy Blok (Dansmakers Amsterdam): “Ik volg Anne al twee jaar en selecteerde haar in 2014 om een residentieproject van 5 weken bij DMA te realiseren. Ik heb gezien hoe zij werkt, hoe getalenteerd en intelligent zij is. Anne bezit de gave om emoties en ideeën werkelijk via beweging, muzikaliteit en choreografie voelbaar te maken. Haar dans is muzikaal gedreven, communiceert en ontroert door haar poëtische en tegelijk krachtige danstaal. Zij onderzoekt de bewegingen grondig tot ze de juiste lading en dynamiek hebben. Ook weet zij haar urgentie en precisie over te brengen op haar dansers zodat de groep geïnspireerd mee denkt en het werkproces positief voedt. Zij is eigenzinnig en scherp met een leergierige houding. Ik geloof in haar potentie om vernieuwende dans te creëren die de kijker weet te raken. Zij denkt in muziek en maakt van daaruit de dans. Deze fascinatie intrigeert mij. Ik denk daarom dat zij veel zou hebben aan steun vanuit YAA. Met een ontwikkelingstraject bij Dansmakers Amsterdam met steun van YAA kan zij haar vleugels uitslaan om door te groeien als choreograaf met een eigen signatuur."

    Compositie

    Manu Sanchez Garcia


    Voorgedragen door

    Wim Henderickx

    Conservatorium


    www.manuelsanchezgarcia.com

    Manu Sanchez Garcia ontving in 2016 een YAA-award.

    Sanchez Garacia is een Spaanse componist van 26 jaar. Hij studeerde Compositie aan het Conservatorium van Amsterdam en behaalde in 2015 zijn Master Compositie. Hij is een inspirerende componist die in verschillende genres thuis is. Een van zijn grote krachten is het samenwerken met en het componeren voor de gemeenschap. Zijn grote oratorium heeft hij zelf gerealiseerd in zijn geboorteplaats in Spanje. Hij heeft dit monumentale werk ook op het Compositie Festival in Amsterdam kunnen brengen.


    Manu is eveneens een onderzoeker. Hij combineert kalligrafie met muziek.

    Hij werd unaniem door de afdeling Compositie gekozen als kandidaat voor YAA. Manu is voorgedragen door Wim Henderickx, afdeling Compositie Conservatorium Amsterdam.



    


    Beeldende kunst

    Jessica Tucker


    Voorgedragen door

    Tobias Karlsson

    Gerrit Rietveld academie


    www.jessica-tucker.com


    Jessica is in 2013 afgestudeerd aan de Rietveldacademie. Zij heeft daar Audiovisueel gestudeerd. Daarvoor heeft zij in de VS opleidingen gevolgd in Massachusetts (Wellesley College en Massachusetts Institute of Technology). Jessica Tucker woonde tot 2018 in Amsterdam. Momenteel werkt ze in Chicago. Zij is een multimedia kunstenaar, muzikant en producer. Zij heeft inmiddels een aantal tentoonstellingen gehad, aanvullende opleidingen gedaan en meegewerkt aan verschillende kunst en muziek projecten in Amsterdam. Zij is voorgedragen door Tobias Karlsson (Eurpean Exchange Academy, Rietveldacademie). Jessica heeft een residency bij het Instituut Alles Mogliche in Berlijn gedaan http://www.i-a-m.tk/. Een bijdrage van YAA gebruikte zij om de kosten te dekken voor haar project over de MH 370.


    “ My project is inspired by the media frenzy following the disappearance of Malaysia Airlines flight 370 last year. I am intrigued by how news sources have covered this story by ceaselessly emphasizing the maddening situation of not knowing what happened, with elaborately simulated speculations and re-enactments of possible scenarios that would explain what went wrong. The essentially fictional storylines that have emerged and have been presented as breaking news entertain audiences, who apparently want to know what happened. In reality though, it seems to me, that as a worldwide audience of the media, we are more interested in the fictions of what could have happened because they demonstrate a ripple in the unrelenting regulation of our world. I will be making an extended sound work and audiovisual installation presentation based on this research.”

    Share by: