KIMBERLY AGYARKO
THEATER BELLEVUE
Abroad




Voorstelling: Abroad
Een Jonge Maker die dit jaar een Jonge Makersprijs krijgt.
21 mei
Theater Bellevue
12:30 uur,
lunchvoorstelling
Kosten 21,75 Euro
Nazit met drankje en broodje/tosti 12,50 Euro
12.00 Ontvangst YAA-vrienden met koffie in Speakeasy ruimte
12.30 Aanvang ABROAD
13.00 Direct na afloop een kleine uitreikingsceremonie in het decor.
- Tom Helmer, Bellevue. Vertelt waarom hij Kimberley Agyarko heeft voorgedragen
- Marianne Harten, YAA vertelt iets over de doelstelling YAA en reikt de prijs uit.
- Kimberley neemt de prijs in ontvangst
13.30 Na praten en lunch in de Smoeshaan
Aanmelden of reserveren
Klink hier voor informatie van Theater Bellevue over de voorstelling.
Als je een verhaal niet vertelt, wordt het vergeten”
Kimberley Agyarko (1995) is als acteur, theater- en documentairemaker nieuwsgierig naar nieuwe patronen die migranten ontwikkelen. Iedereen heeft een eigen perspectief op migratie, ontdekte zij.
Ze wil die verhalen voor het voetlicht te brengen. "Want als je een verhaal niet vertelt, dan wordt het vergeten".
Ik ben geboren in Akim-oda (Ghana), een klein stadje op zo’n drie uur rijden van de hoofdstad Accra. Tot mijn tiende heb ik daar gewoond, alleen met mijn moeder. Toen ben ik naar Nederland geëmigreerd. Mijn vader kwam me in de vakanties vaak opzoeken.
Ik had destijds in Ghana geen speciaal rolmodel voor acteren, wel hield ik altijd van dansen. Pas in Nederland is mijn fascinatie voor toneel begonnen. Het ging stapje voor stapje. In groep acht tijdens de afscheidsmusical stond ik vooraan en ging helemaal los. Op de middelbare school deed ik auditie voor de dansklas van Lucia Martash in het Zuiderlicht College. Zo kreeg ik een paar uur per week lessen in dans, muziek en acteren.
Op de VMBO vond ik drama geweldig. Vervolgens deed ik de MAVO, waar ik bij een workshop acteren weer vooraan stond; ik gooide me vol in emoties als woede en verdriet, voelde passie. De regisseur vond dat ik een theateropleiding moest gaan doen, maar ik had niet de juiste diploma’s. Ik sloot me aan bij een improvisatie-battle-groep in een buurthuis in Amsterdam Oost, daar kreeg ik de tip dat er een MBO theateropleiding bestond.
Ik deed auditie en werd aangenomen. In die tijd zat ik ook bij Toneelgroep Amsterdam Junior. Ze maakten een volwassen Shakespeare-voorstelling. Ik mocht Hamlet spelen. Toen werd ik gevraagd door Hans Kemna om me aan te melden bij zijn casting bureau. Via dit bureau werd ik aangenomen voor de tv-jeugdserie Spangas.
Tijdens de MBO theateropleiding leerde ik over Pina Bausch en andere choreografen. Ik bekeek thuis alleen maar dansfilmpjes, verzon zelf performances en begon te dagdromen over een echte toekomst in het theater.
Accent
Bij een poëzie circle verbeterde ik mijn schrijverschap. Tijdens mijn MBO-stage bij DeGasten, een jongerenorganisatie voor talentontwikkeling in theater, leerde ik veel over fysieke performances. Aan het einde van die MBO-opleiding moest ik een solovoorstelling maken. Het werd De Ontmoeting: over tussen twee culturen zitten en hoe je jezelf kan verliezen tijdens inburgering en integreren.
Ik las altijd graag boeken, de bibliotheek was echt mijn uitlaatklep, een manier om mezelf af te leiden. Goed voor mijn woordenschat, maar ik had nog wel een accent. Ik ging naar de HBO, de Toneelacademie Maastricht, koos voor de acteursopleiding van vier jaar. Daar werd mij geleerd dat mijn accent moest worden weggepoetst, mijn stem werd gekneed tot ABN, iedereen moest echt zijn stem zuiveren, accent afleren en spraak verfijnen. Het werd een obsessie voor me om beter Nederlands te spreken. Op een gegeven moment zei een studiegenoot: Kim, een acteur moet veel meer kunnen dan alleen maar de taal spreken, laat het los, concentreer je op emoties schakelen, op vakmanschap.
Aan het einde van mijn HBO-opleiding dacht ik: ik ben begonnen met MBO, ik heb een eigen film gemaakt en een eigen solovoorstelling. Nu ga ik in andermans stukken spelen, maar wil ik wel alleen maar een acteur zijn die dienstbaar is aan een product van iemand anders?[Einde van tekstterugloop]Ik bedacht een plan, een soort vervolg op De Ontmoeting. Het werd Abroad. Over migratie en alle complexiteit die hoort bij het leven als migrant in het Westen. Abroad is wat ik nu bij Theater Bellevue ga doen. Het hoort bij een totaalproject, in coproductie met De Balie - Right About Now en Theater Bellevue. Onder die paraplu valt - naast een theaterproductie en podcast - ook een documentaire. Daarvoor ben ik vorig jaar naar Ghana afgereisd.
Complexiteit van migratie
Deze documentaire gaat over: hoe vind ik, na 17 jaar weer terug op mijn geboortegrond, mijn thuis of mijn stem aan de hand van mijn vader en mijn moeder? Mijn moeder woont in Ghana, mijn vader in Nederland. Op die manier wilde ik de complexiteit van migratie laten zien, het effect van deze emigratie op mij. Want toen mijn moeder terugkeerde naar Ghana bleef ik bij mijn vader achter.[Einde van tekstterugloop][Einde van tekstterugloop]Op de toneelschool ben ik opgeleid als ambachtelijke actrice met fantastische verhalen. We hebben al die traditionele stukken uit het Westerse repertoire uitgevoerd, zoals Tsjechov, Ibsen en Shakespeare. Ik was steeds een wit personage aan het spelen, vanuit het Westerse, witte gedachtegoed. Maar ik ken ook heel veel andere verhalen. Verhalen uit de Ghanese gemeenschap waarin ik zit, want ik ga elke week naar de kerk. Die verhalen zie ik nauwelijks op de Nederlandse tv of in het theater. Als ik alleen maar wordt gevraagd om acteur in repertoirestukken te spelen dan cijfer ik eigenlijk de verhalen weg die in mij of in mijn eigen wereld spelen. En als je een verhaal niet vertelt dan wordt het vergeten.
Door de jaren heen heb ik op de academie vaak witte personages gespeeld, ik probeerde daarin mijn herkenning te vinden. Maar ik merkte dat ik eigenlijk iets probeerde na te bootsen wat ik niet ben. En dat deed iets met mij, met mijn verbeelding. Ik liep op een gegeven moment stage in Zuid-Afrika en toen zag ik stukken waarin verhalen van zwarte en gekleurde mensen werden verteld. Daarin herkende ik mij zelf wel. Het voelde alsof ik er mocht zijn en ik voelde ook alsof alle wind, alle aderen, alle korreltjes van mezelf in die stukken lagen. Ik wilde dit voortzetten in mijn eigen werk en leven.
Mijn grootste droom is dat ik met mijn documentaire Abroad heel veel mensen inspireer die misschien lange tijd niet naar hun moeder- of vaderland zijn geweest uit angst om die stap te zetten, omdat ze geen idee hebben wat ze daar moeten zoeken.
Intergenerationaliteit
De theatervoorstelling Abroad gaat vooral over de vader-dochter relatie. Het hoofdpersonage, Abena, besluit om terug te keren naar Ghana. Ze gaat naar haar vader om dat te vertellen. Ze botsen, voelen frustratie, hebben andere perspectieven en verwachtingen van elkaar. De vader staat voor de tweede generatie migranten die de weg vrij hebben gemaakt, die kansen hebben gecreëerd voor mij, maar ook voor de verwachtingen die je als ouder van je kind hebt. Zo van: ik heb dit voor jou opgeofferd, dus jij moet je best doen of daarvoor iets teruggeven. Wat, als je als dochter continu je ouders trots wil maken? In die trots verlies je ook ergens je eigen stem. Wie ben ik, wat is mijn eigen besluit, mijn eigen weg? Die interne struggle heeft voor het personage ook te maken met dat ze lang zonder haar moeder is opgevoed, eigenlijk een parallel met mijn eigen leven. Ze komt op een leeftijd dat zij nadenkt over moederschap. Maar ze vraagt zich af hoe ze moeder kan worden als ze niet met haar eigen moeder is, als ze alleen met een vader is, opgevoed door een man. Hoe kan ze dat teruggeven aan haar kinderen? Welke patronen in de familie te doorbreken? Om te besluiten over moederschap, moet ze dan niet terug naar de bron, naar de moeder, ook om te onderzoeken wat vrouwelijkheid is, wat dat gegeven van voortplanten is, het doorgeven van de lijn, van de stok, van het bloed. Daarin zit de intergenerationele tijd. Dus dat gaat heel erg over het doorgeven van patronen; hoe creëer je nieuwe en hoe doorbreek je die ook weer. Daarin hebben de vader en de dochter verschillende perspectieven.
Ik heb zelf ook een ontwikkeling doorgemaakt. De driedelige podcast Overseas, die ik maakte met mensen met een migratieachtergrond voor het Afrovibes festival 2021 in De Balie/Amsterdam, hebben me vooral geleerd dat mijn perspectief op Ghana best naïef was, dat iedereen een eigen perspectief heeft als het gaat over (re-)migratie, dat ik echt een platform wil creëren om ruimte te maken voor al die verschillende verhalen. De gesprekken met hen hebben me gestimuleerd om mijn documentaire te maken en dit soort werk voor te zetten. [Einde van tekstterugloop]Ik heb gemerkt dat ik de wisselwerking tussen Ghana en Nederland best tof vind, Ghana zal als bron altijd terugkomen in mijn werk, subtiel of opvallend. Over tien jaar hoop ik nog meer en grotere verhalen te vertellen die ook internationaal bereik hebben.
Kosten: 20
Theater Bellevue
Bij de voorstelling wordt de Jonge Makersprijs overhandigd aan Kimberly.
Pris Roos
YAA award 2022
Kunsthal Rotterdam

Tentoonstelling: Pris Roos
YAA award 2022 .
t/m 11 mei 2025
Kunsthal Roterdam
Pris Roos wins the NN Art Award 2025!
Mini Galerie is proud to announce that Pris Roos won the NN Art Award 2025! A huge congratulations to Pris Roos for this well-deserved recognition! The award ceremony took place last Friday at the Kunsthal Rotterdam, where her work will be on view till 11 May 2025.
"Roos depicts people and situations so vividly and 'cool' that we feel they transcend the portrait and momentarily appear as heroes. A gift to the depicted individuals and a fresh perspective for those who may not have known them in that light before." (Jury NN Art Award)
A huge thank you to Art Rotterdam, Nationale Nederlanden and Kunsthal for hosting and facilitating the award.
Voor meer informatie klik hier
Vier 25 Jaar!
ISH Dance Collective
16 en 17 mei 2025
MEERVAART

ISH Dance Collective
16 en 17 mei 2025
MEERVAART
Hiphop Hooray: ISH Dance Collective bestaat 25 jaar!
Dat vieren we graag met jou. Op vrijdag 16 en zaterdag 17 mei barst ISH los met een eenmalig en spectaculair jubileumweekend vol activiteiten in Meervaart. Of je nou al jaren fan bent of voor het eerst kennismaakt met ISH: iedereen is welkom!
Voor meer informatie klik hier
Elements of Freestyle (vr 16 mei)
Speciaal voor het 25-jarig jubileum is de spectaculaire voorstelling Elements of Freestyle eenmalig te zien in Meervaart. In deze voorstelling gaat ISH terug naar waar het allemaal begon: urban sports in het theater. Op het podium zie je breakdancers, in-line skaters, een skateboarder, een BMX-er en parkours atleten de vetste tricks doen. Aansluitend is er een gratis
rollerdisco. Dit wil je niet missen!
ISH Gala (za 17 mei)
Bij de ISH Gala krijg je een bijzondere mix voorgeschoteld van fragmenten uit de állereerste voorstelling ISH tot aan de meest actuele en award winning show Rhythm & Flow. Aansluitend is er een clubavond. Ben je een echte fan? Dan is dit dé avond die je niet wilt missen!!
Gratis dagprogramma (za 17 mei)
Speciaal voor het 25 jarig jubileum is er een gratis dagprogramma voor jong en oud met workshops van de ISH Academy, demo's bij Mind the Gap, een mobiel skatepark, en het battle event Masters of Movement. Get inspired & doe mee of kom kijken!
Meer informatie

voorstelling:THE BIG 30
Maxime en Mees YAA award winners 2025
13,14, 15 juni 2025
BELANGRIJK: DEZE VOORSTELLING IS IN AMSTERDAM-NOORD!
Pre-Reserved Studio A & B
Tt. Vasumweg 119
1033 SG // Amsterdam
Maxime en Mees hebben heel hard gewerkt aan een nieuwe voorstelling THE BIG 30. Zij zouden het heel leuk vinden als jullie langs komen. Zij spelen op drie verschillende locaties door het land heen. Elke locatie brengt iets anders unieks met zich mee. Kijk op onze agenda voor meer info en wanneer je wilt komen.
Ga je mee naar:
Biënnale Istanbul
23 /28 september 2025

Interesse Biënnale Istanbul 23 /28 september 2025?
Na de enorme leuke reis naar de Biënnale van Venetië willen we pijlen of er dit jaar interesse is voor een Biënnale Istanbul .
We hebben alvast een optie gedaan en de eerste aanmeldingen zijn al binnen. De reissom is iets duurder dan naar Venetië maar we hebben een extra dagexcursie erbij in.
DATUM BESTEMMING VLUCHT Turkish Airlines (verwachte vluchte/tijden)
23 sept. Amsterdam – Istanbul 11.15 – 15.45 uur| 28 sept., Istanbul – Amsterdam 14.05 – 16.45 uur
REISSOM ongeveer; € 1050,00 p.p. gebaseerd 20 tot 30 personen INBEGREPEN; Hotel 5 nachten; Vlucht naar Istanbul met Turkish Airlines; Luchthavenbelasting en toeslagen onder voorbehoud (194 euro) 12 kg handbagage en 23 kg bagage; Transfer luchthaven naar hotel en v.v.; 2 x gids bij Biënnale Istanbul; 1 x dagexcursie Istanbul – in overleg welke Verzorging op basis van logies & ontbijt. Garantieregeling
We moeten eerst weten of er genoeg mensen mee willen. Heb je interesse?
Interesse meld je dan hier aan! Na de aanmelding zal je geïnformeerd worden van het verdere verloop.

BESTEL NU
Het YAA Award T-shirt met kunstwerk van Rossel Chaslie is nog verkrijgbaar.
Voor 35 euro plus verzendkosten heb je een T-shirt met een tekening van de stadstekenaar van Amsterdam! Hiermee steun je direct YAA en daarmee de kunstenaars en kunstpodia die aangesloten zijn bij YAA.
Doen!
info@youngartsupportamsterdam.nl
Nieuw Werk
Frieda Gustavs
YAA award 2021

Impressie
Voorstelling: One Smoke and Aircondition
Een Jonge Maker die dit jaar een Jonge Makersprijs krijgt.
6 mei
Frascati
Frieda heeft een album gepubliceerd. Het album is te vinden op haar onderstaande website, Spotify, Bandcamp en Soundcloud.
Daarnaast is het ook mogelijk om een boek van haar aan te schaffen.
kalender
Hier kunt u de komende activiteiten zien. Waarmee de artistieke weg gevolgd wordt van jonge kunstenaars die de afgelopen jaren door YAA zijn gesteund.
Tentoonstelling
t/m 11 mei 2025
PRINS ROOS (JONGE MAKERSPRIJS 2022)
KUNSTHAL ROTTERDAM
Voor meer informatie klik hier
Feest; Vier 25 jaar bestaan
16 en 17 mei 2025
ISH Dance Collective
Meervaarts
Voor kaarten en meer informatie
Voorstelling
21 mei 2025
12:30 uur Lunchvoorstelling
ABROAD van Kimberley Agyarko (JONGE MAKERSPRIJS 2025)
KOSTEN 20 EURO
Bellevue Theater
voorstelling:THE BIG 30
13, 14, 15 juni 2025
Maxime en Mees (YAA award winners 2025)
Biënnale Istanbul?
23 /28 september 2025
Interesse meld je dan hier aan!
Na de aanmelding zal je geïnformeerd worden van het verdere verloop.
INSCHRIJVEN
Nieuwsbrief
Wilt u ook op de hoogte blijven van alle voorstellingen? Geef u op voor de nieuwsbrief.