Nieuwsbrief juli 2023

NIEUWS & ACTIVITEITEN

 JULI 2023

YAA activiteiten

DONDERDAG 12 OKTOBER 2023


UITREIKING YAA-AWARD

HET CONSERVATORIUM VAN AMSTERDAM
OOSTERDOKSKADE 151

15.00 - 16.00  Rondleiding
16.30 - 18.00  Uitreiking YAA-Awards
18.45               Diner 


Info over de winnaars: Website YAA
Info programma:
YAA-Nieuwsbrief september 

AANMELDEN


      TERUGBLIK VOORSTELLINGEN MEI EN JUNI


ReMLA:
DANSCONCERT IN HET ZAND

YAA-vriend Hans van de Veen blikt terug op Remla, een dansconcert met Denden Karadeniz
(winnaar YAA-Award 2021) dat op Oerol werd opgevoerd. Remla is dit najaar nog in het hele land te zien: een aanrader!


Stel je voor: je zit op Terschelling, in een open bosgebied, met uitzicht op de duinen. In de verte komt een man aanlopen. Eenmaal aangekomen pakt hij een muziekinstrument en begint wat te tokkelen. Zo verschijnen er nog twee muzikanten. Al snel spelen ze samen prachtige Arabische muziek, een van hen zingt ook. Dan komt een danser aangelopen, en nog een. Ze zijn afkomstig uit de wereld van de hiphop, en de breakdance. Dat is onmiskenbaar in hun bewegingen, maar hier volgen ze in hun dans de krachtige roep van de ud, de handpan en de andere Arabische instrumenten.
Het is juni, tijdens het Oerol-festival. We zijn getuige van een unieke voorstelling. Het is de allereerste keer dat het dansconcert Remla (de naam is afgeleid van het Arabische woord voor zand: raml) ook daadwerkelijk in het zand wordt gespeeld. De dansers – Redo en Denden – en de musici – leden van het Amsterdams Andalusisch orkest – zijn allen blootvoets. Denden Karadeniz (van Koerdische komaf) is artistiek leider van het urban contemporary dansgezelschap Zero Dance Theatre en YAA-award Winnaar in 2021. Redouan Ait Chitt (wiens vader uit Marokko komt) won twee jaar eerder de Zwaan voor de meest indrukwekkende dansprestatie.

In Remla (een productie van de Amsterdamse Meervaart, choreografie van Shailesh Bahoran) gaan ze op een autobiografische muzikale reis, op zoek naar hun roots. Het leidt tot een fascinerende voorstelling, met krachtige en vaak razendsnelle dansmoves en mediterrane muziek om bij weg te dromen. Remla liep een flinke vertraging op door corona en een langdurige blessure bij Redo, maar is de komende tijd overal in het land te zien. Niet in het zand, maar in het theater. Maar ook dan is het nog altijd een aanrader.


Voor speellijst bekijk: www.remla.nl

Zie ook interview met Denden in de YAA Nieuwsbrief september 2023



DON'T LOOK ME IN THE EYES:

MAGISCHE ERVARING

Jonge Maker Ainhoa Hernández Escudero (Jonge Makersprijs 2023) werkt aan een trilogie die zich richt op science fiction, dromen, magie en queerness. Liesbeth Schouten interviewde YAA-housingvriend Mecky van den Brink en Alina Folini, medestudent aan de masteropleiding DAS Choreography, die de voorstelling bezochten.



Ainhoa Hernández Escudero is choreograaf van ICK Artist Space. Zij kreeg op 3 juni 2023 de Jonge makersprijs uitgereikt. YAA kan deze prijs uitreiken dankzij de Stichting Zadelhoff Cultuurfonds.
(Don’t) look me in the eyes is geïnspireerd op het verhaal van de Griekse mythe van Medusa en haar twee onsterfelijke zussen, de Gorgonen. Ainhoa wil via dans, popcultuur, godinnen, technologie en muziek, nadenken over de manier waarop vrouwen en queer personages worden weergegeven in de oer-verhalen van de westerse cultuur. (Zie ook de YAA-Nieuwsbrief van mei 2023)

De Gorgonen zijn een sprekend voorbeeld van vrouwenhaat en afwijzing van 'het vreemde' in de oudheid. Tegelijkertijd reflecteren ze als figuren ook op de relatie van de vrouw met het niet-menselijke en de figuur van de slang.

 

Housing-vriend Mecky: “Als het langzaam licht wordt in de zaal beweegt de hoofdpersoon zich dierlijk kruipend op de voorgrond, zich al dan niet afvragend contact te maken. Deze vraag speelt door de gehele voorstelling. Zij zoekt met kruipend glijdende bewegingen, terwijl op de achtergrond twee dansers onlosmakelijk met elkaar verbonden lijken. Dan rollen en bewegen zij zich in elkaar om heel langzaam los te komen. Het is magisch hoe zij alle drie elkaar bezien en met de ogen betasten.

 

Ainhoa is gedreven in perfectionisme. Zowel de gedetailleerde kleding als het decor en de belichting versterken elkaar. Zelfs het gekozen lettertype van het begeleidend schrijven geeft de angst weer van het elkaar écht aankijken. Van begin tot eind een bijzonder boeiende magische ervaring. We zagen de voorstelling in broedplaats de Vlugt in Amsterdam. Ik ben heel blij dat ik dit mocht meemaken.”


 

(Don’t) look me in the eyes is opnieuw te zien op 28 september 2023 in Pleintheater, Amsterdam.

www.plein-theater.nl


Moving Futures festival:

HOUSING ARTIESTEN OP DE DANSVLOER

Van 19-21 mei was het festival Moving Futures van ICK Dans weer te zien in Theater Bellevue, met dans van de nieuwste generatie hedendaagse dansmakers. Housing-vrienden bezochten de laatste voorstelling. Wies Rosenboom schrijft erover.


Suzy Blok (hoofd Artist Space -voorheen Dansmakers-) organiseerde het Moving Futures festival vanuit ICK Dans. Zij maakte, net als voorgaande jaren, met veel plezier gebruik van de YAA-housing. Zeven dansers, musici en technici verbleven bij YAA-vrienden, die gedurende het festival ook de voorstellingen van hun gasten konden zien. Op 21 mei zagen we met een aantal vrienden samen de laatste voorstelling van Moving Futures. Dit was een bijzondere dans- en mime avond met drie fascinerende stukken.

Toujours de 3⁄4 face! van Loraine Dambermont was een hyperenergieke solo waarin de danseres haar beste geheime zelfverdedigingsvaardigheden onthult. Daarna volgde Even Onions Don't make me cry, een duet van Jefta Tanate & Matilde Tommasin, waarin zij onderzoeken in hoeverre je een muur om je heen moet bouwen om jezelf in deze maatschappij staande te houden. Na een pauze volgde het laatste stuk, Victory Boogie Woogie, een mime solo van Charles Pas. Als verdwaalde jongeman gaat hij de strijd aan met het alledaagse, in een poging dat te temmen en op zoek te gaan naar alles wat daarachter ligt.




Roof

Op 1 juli vierden we met een aantal YAA-vrienden Keti Koti in Bellevue. Maxine Palit de Jongh maakt een toneeltekst over roofkunst. Ze ging over fragmenten van de eerste versie van deze tekst in gesprek met het publiek. Waar hoort roofkunst thuis? Wie voelen zich ermee verbonden? En wat zouden de kunstvoorwerpen zelf vinden? Het theaterstuk zal volgend jaar met Keti Koti in Bellevue worden opgevoerd.


CBK:
KNIGHTS IN SHINING ARMOUR

Vrienden van YAA bezochten op 24 juni de vriendendag van het Centrum voor Beeldende Kunst in Zuidoost en zagen de verfrissende tentoonstelling ‘Knights in shining armour’, waarin zwarte kunstenaars hun visie geven op het beeld dat in de koloniale tijd van hen geschetst werd. Zelfbewust en met humor.

Kolonialisme komt met karikaturen. Een zwarte man heeft een ontbloot bovenlijf, dikke lippen, een huidskleur van het zwartste roet en een lendedoek. Hij zit nooit, hij staat. Meestal met een dienblad in zijn hand. Wie naar het Nederlandse koloniaal erfgoed kijkt, krijgt de slavernij honderdvoudig gespiegeld.

 

Claudio Ritfeld, curator van de CBK-tentoonstelling Knights in Shining Armour. kon er niet van slapen, toen hij die beelden zag: ‘Maar later zag ik ook de schoonheid. Ze hebben geprobeerd ons zwarten zo lelijk mogelijk voor te stellen, maar het is ze niet gelukt. Laten we er naar kijken en zien wat ons pijn doet. Laten we onze identiteit terugpakken. Humor is ons wapen.

 

En zo ontstond een bijzondere tentoonstelling. Een oud-Hollands interieur met de zwart-witte tegelvloeren van Vermeer, met koningsblauwe wanden en banken in roodbrokaat. En daarin de schilderijen van zeven zwarte kunstenaars, die de karikaturen tot kunst verheffen. Met zwarte huid die zo zwart is dat-ie blauw is geworden, met lippen dikker dan enige koloniaal ooit geschilderd heeft, met helmen van glanzend staal en met sterke kleuren en krachtige vormen. Reappropriating the appropriated, is de ondertitel van de tentoonstelling. Ingewikkelde woorden. Maar het is wel duidelijk wat bedoeld wordt: Jullie karikaturen zijn van ons.
 
 


Rietveld Graduation Show 2023

Zo’n 25 YAA-vrienden verzamelden zich in twee groepen bij de trappen van de Rietveld Academie. Ze kregen een rondleiding van docent Harry Heijink en zijn collega Anja Masling. Een enerverende onderdompeling in een nieuwe kunstpraktijk, aldus een van de YAA-vrienden. Liesbeth Schouten neemt ons mee op haar tour.


Harry is al 10 jaar de contactpersoon voor YAA en heeft in deze functie veel jonge kunstenaars voorgedragen voor een YAA-Award. Met aanstekelijk enthousiasme voor zijn jonge studenten leidde hij in juni nog een keer de YAA-vrienden door de verdiepingen van de VAV Moving Image (Bewegend Beeld). Anja Masling wordt de nieuwe contactpersoon van YAA. Ook zij sprak met liefdevolle waardering over haar studenten.

 

Voor veel YAA-vrienden blijft het verrassend om te zien hoe de jongste generatie beeldend kunstenaars zich uiten in nieuwe kunstvormen. Op de Rietveld worden studenten gestimuleerd om onderzoek te doen in verschillende disciplines. Zo ontstaan cross-overs van film, video, geluid, animatie, performance en installaties, waarbij video's worden gecombineerd met 2D- en 3D-werken. Juist op dit grensvlak tussen beeld en geluid, analoog en digitaal, feitelijk en fantastisch ontstaan unieke werken. En dat zagen we.

 

Het was fijn dat de studenten hadden geleerd om hun werk met een korte persoonlijke toelichting te introduceren. Het zorgde voor een positieve prikkel om de impact van de nieuwe kunstpraktijk in enkele minuten te laten binnenkomen. Want we moesten heel wat installaties en video’s in een korte anderhalf uur aflopen, met de uitdrukkelijke aansporing om later alles rustig verder te bekijken.

 

Het was mooi om te zien hoe persoonlijke levenservaringen, politiek, klimaatcrisis, gender en afkomst niet als geïsoleerde thema’s waren uitgediept maar juist in samenhang werden weergegeven. Natuurlijk, met het experiment en vernieuwing als rode draad.

Opvallend vond ik het gebruik van taal in veel kunstprojecten: van poëtische kreten/zinnen, grafisch vormgegeven en ingebed in film of installaties, tot community art waar woorden op grote spandoeken tot creativiteit en buurtcontact aanzetten, tot zelfs een roman waarin jenever, christelijke familieleden en perverse uitspattingen een grote rol spelen. 

 

De inspirerende rondleidingen van Harry Heijink zowel dit jaar als die van vorige jaren zijn zeer gewaardeerd. Van zijn collega Anja Masling kunnen we dit ook verwachten. Het houdt je kunstzinnig bij de tijd!


kalender

Hier kunt u zien hoe jonge kunstenaars die de afgelopen jaren door YAA zijn gesteund, hun artistieke weg vervolgen.
 
Sawdust Symphony
31 augustus 2023: 20.00
Erasmuspark, Amsterdam West

Voorstelling tijdens Festival 2023 Circusbende. YAA-vrienden die aan TENT-kunstenaars housing hebben geboden, zagen deze voorstelling al.
Tickets

Remla

Denden Karadeniz - YAA Award 2020
15 en 16 september: 20.30
de Meervaart

Dansers Redouan Ait Chitt en Denden Karadeniz gaan een unieke samenwerking aan met het Amsterdams Andalusisch Orkest (AAO).

Speellijst 

Vecht
Maxine Palit de Jongh - YAA-Award 2021
14, 15 en 16 september: 20.30

Theater Likeminds
Theatermonoloog over de toeslagenaffaire. Maxine is samen met Nadia Amin (toneel) en Zephyr Brüggen (regie) genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs voor jong theatertalent. De voorstelling maakt onderdeel uit van het Nederlands Theater Festival.
Voorstellingen Vecht

(Don’t) look me in the eyes
Ainhoa Hernández Escudero (Jonge Makersprijs 2022)
28 september 2023: 20.30
Pleintheater, Amsterdam

Dansvoorstelling. Ainhoa is artist in residence bij ICK Artist Space.
Kaarten Pleintheater

Festival This is not a Circus
30 november t/m 3 december 2023
Theater Bellevue te Amsterdam

Festival This is not a Circus 

Bij Brian Thuis
met werk van Pris Roos - YAA Award 2021
9 september: 17.00 - 19.00 Opening
9 september t.m. 3 november 13.00 - 17.00 Tentoonstelling

WG Kunst
Opening tentoonstelling in het kader van de Kinderboekenweek

WG Kunst Bij Brian Thuis


INSCHRIJVEN 

Nieuwsbrief 

NIEUWSBRIEF

Share by: