Nieuwsbrief september 2022

NIEUWS & ACTIVITEITEN

SEPTEMBER 2022

YAA activiteiten

ZONDAG 30 OKTOBER 2022

JONGE MAKERS AWARD IN MEERVAART
Denden Karadeniz

16.00  Dansvoorstelling

17.00  Borrel

17.15  Uitreiking Award door Marco Gerris, artistiek leider ISH

Meer en Vaart 300

Aanmelden



ACTUEEL NIEUWS


BEWEGEN NAAR DE TOEKOMST

Denden Karadeniz is een gedreven danser met een missie: de pure breakdance stijl doorgeven aan jonge generaties en de mogelijkheden van het genre te vergroten in het werkveld.

Denden is full time danser, choreograaf, leidt zijn eigen Zero Dance Company en geeft les aan de Lucia Martas HBO dansopleiding. Soms maakt hij ook voorstellingen voor andere academies of gelegenheidsstukken zoals voor Maxima’s verjaardag in Carré. Een duizendpoot dus.


Wat gaan de YAA vrienden zien in de Meervaart op 30 oktober?

Ze gaan Past, Present, Zero zien, een urban contemporary dance voorstelling in pure vorm. Urban dance is een commerciële term voor allerlei hiphop stijlen. Deze voorstelling van ons is heel fysiek, heel acrobatisch. Alles draait om de vraag: Wat doet tijd? Hoe beïnvloedt het verleden je beslissingen van vandaag en in de toekomst? 


Hoe kwam je op het idee van deze voorstelling?

Ons gezelschap heet Zero Dance Theatre. De voorstelling is een knipoog naar de naam Zero van onze groep en naar onze dans, als beweging van de toekomst. Zero staat voor ‘niets’, het onbekende, niet weten wat de toekomst brengt, een nulpunt. De show is in coronatijd gemaakt, de thematiek van tijd drong zich op. In lock-down hadden we geen besef van tijd, we wisten soms niet of het dinsdag of woensdag was. De voorstelling is geen letterlijke weergave van die periode, het is heel fragmentarisch: herinneringen, dromen, nostalgie. Ik haal verschillende concepten van tijd uit de theologie en de mythologie, vooral de Griekse. Zo heb ik me laten inspireren door de Griekse god Chronos, met zijn drie hoofden. In de voorstelling wordt hij door drie mensen vormgegeven. Zo ook de bewegingen van de zon en maan, waarbij ik de muziek en de belichting erg fijn vind. De maan wordt verbeeld met weinig zwaartekracht, de zon juist heel fel. 


Hebben de dansers veel invloed op het thema?

De voorstelling is gebaseerd op mijn visie, ik denk de concepten uit, maar het is een creatief proces en sparren met dansers hoort daarbij. Bijvoorbeeld bij de scène over herinneringen brengen zij hun eigen ervaringen in. Niet letterlijk, maar gevoelsmatig. Mijn adagio is: just show, don’t tell.


Hoe zag jouw dansverleden er uit?

Ik begon als achtjarige met dans, Michael Jackson was mijn grote idool. Ik ging vrij snel met allerlei battles meedoen. Ik ben best competitief ingesteld en het waren leuke ervaringen in de underground scene. Toen ik 19 was wilde ik me professionaliseren en begon ik de opleiding aan de dansacademie in Amsterdam, waar ik het PACT + Dans diploma haalde. Ik deed ook een deeltijdopleiding aan de schrijversacademie. Ik wil een lesboek uitbrengen over urban contemporary style om de correcte stijl door te geven. Er wordt tegenwoordig veel gemixt maar er is verschil tussen fusion and confusion!

Wij dansers drukken ons uit met ons lichaam, wij vertellen ook verhalen, zij het zonder woorden. De schrijversopleiding heeft me bijvoorbeeld geleerd dat de allereerste pagina van een boek bepalend is of je doorleest. Zo ook moet een voorstelling je meteen pakken. Ik houd niet van lange intro’s of een trage opbouw. 


Wat heb je geleerd van je reizen naar Australië of Los Angeles?

Dans is een internationaal beroep maar er zijn verschillende culturele werkvelden en het bewegingsvocabulaire is overal anders. Zo leerde ik in Australië qua fysiek meer acrobatisch bewegen op een theatrale manier. De theatervorm van dans is daar sterk ontwikkeld. In Los Angeles wilde ik de commerciële kant van breakdance leren kennen. Er is in de VS veel meer budget voor breakdancers, werk op tv, voor commercials, etc. 

Hiphop is ooit begonnen in de Bronx, maar nu is breakdance overal. 

Destijds stopten veel mensen met breakdance want er was geen geld mee te verdienen. Nu groeit het besef dat deze dansvorm ook waardevol voor theater kan zijn. In 2024 wordt breakdance zelfs een sport op de Olympische Spelen. Dat zal veel betekenen voor de toekomst, qua populariteit, sponsors, etc.


Is dat jouw missie: de status van breakdance vergroten?

Ik ben bezig met integratie van dansstijlen. Wat ik wel mag zeggen is dat onze dansgroep aan de basis staat van het moderne urban dance in theater. Mijn doel is een pure mix van breakdance en klassiek-moderne dans, een unieke nieuwe theatrale vorm waarbij iedereen alles doet, ook de acrobatische bewegingen. Je ziet tegenwoordig wel vaker hiphop in een voorstelling, maar je ziet dan duidelijk wie klassiek geschoold is en wie uit de hiphop scene komt. Dat vind ik geen integratie. 


Marco Gerris heeft jou voorgedragen voor de YAA award. Wat heeft hij voor je betekend?

Marco is artistiek leider van ISH Dance Collective. Met hem heb ik destijds een grote tour gedaan: Elements of Freestyle. Het was een show met veel straatdisciplines: breakdance, skaten, free running.  Hij heeft mij zien opgroeien, zag me bij allerlei audities, heeft me ingehuurd en tot zijn netwerk toegelaten. Ik heb veel van hem mogen leren in dit proces.

 


Terugkijken op Documenta Kassel I


Jos van der Lans, publicist, bezocht met YAA vrienden Kassel. In zijn terugblik op een tentoonstelling die veel stof deed opwaaien, rept hij over de moed van de curatoren,  de verantwoorde kunstsmaak versus kunst uit het hart.  En de kracht wat mensen samen te weeg kunnen brengen. Hier zijn bijdrage.

 

Een andere wereld

 

Ik was een gewaarschuwd mens. Een paar dagen voordat ik naar Kassel reisde, sprak ik een man-van-mijn-leeftijd, die op mij een alleszins redelijke en intellectueel verantwoorde indruk maakte. Toevallig kwam mijn bezoek aan Documenta 15 ter sprake en hij ontstak in woede. Hij vond het 3x niets. Een belediging voor de kunst, een machteloos gebaar van de Duitse gutmensch, onder schuldbesef gebukt, agitprop. Een uur later stuurde hij mij een link naar een blog van zijn hand, waar hij dit alles nog eens herhaalde en en passant de bezoekers als ‘de laatste overlevenden van de jaren zeventig’ ‘langharig tuig van weleer, de kruinen kaal, de spijkerjasjes verruild voor verantwoord ecolinnen, hier en daar een kruk, een rolstoel of een wandelstok’. 

Ik was dus gewaarschuwd, toen ik de Documenta Halle betrad, zo’n beetje het hoofdgebouw van deze honderd dagen durende manifestatie. Een gang gemaakt van golfplaten met als duidelijke bedoeling mij in de sfeer van ‘the global South’ te doen belanden, te midden van een publiek dat – ik moet het toegeven - wel wat weg had van de door mijn zegsman geschetste beeld. Waar was ik aan begonnen? 


Maar met elke meter Documenta (volgens mijn stappenteller heb ik in twee dagen 39.675 stappen afgelegd) nam mijn opwinding toe. Ik zag stemverheffingen, samenzweringen, boosheid, leuzen, een collectief verlangen naar vrijheid, doeken volgepropt met mensen, met lijden, met strijd. Ik hoorde verhalen, zag indringende beelden, ik luisterde naar klanken uit een andere wereld. Ik viel van de ene verwondering in de andere verbazing. En ja, ik kon niet alles doorgronden. En zeker, niet alles verdiende de schoonheidsprijs. 

Maar ik zag geen ijdele individuen, doorgeselecteerd door betweterige curatoren, opdringerig in grootse gebaren en ruimtevullende statements. Ik zag geen reputaties etaleren die leunen op hun bekende naam. Geen navelstaarderige egotripperij. Ik zag geen kunst met heel veel hoofdletters. Ik zag de kracht van wat mensen met elkaar te weeg kunnen brengen. Soms naïef, vaak ontroerend en vrijwel altijd uit het hart. En ik vond het fascinerend. 

Eenmaal thuis mailde ik mijn zegsman dat hij zich geen zorgen hoeft te maken, want er zijn in Europa nog heel veel musea waar hij op zijn verantwoorde kunstsmaak bediend kan worden, maar dat Documenta 15 mij vrolijk had gemaakt en aan het denken had gezet. 


Wat mag je van kunst meer verwachten? 

Dit kunstwerk van het Wajuuku Art Project uit Kenia vond ik een hoogtepunt.

Twee mensen hangen in een kooi en kijken naar beneden in een spiegel, waar ze zichzelf zien maar niet de omringende gevlochten kooi.  Wat zien ze: vrijheid of illusie van vrijheid?

Terugkijken op Documenta Kassel II


Hans van de Veen, publicist, bezocht met YAA vrienden Kassel. Ook hij schreef voor onze Nieuwsbrief een impressie. Over de kracht wat mensen samen te weeg kunnen brengen. Hier zijn bijdrage.

 

Hoogtepunten

Zijn het de prachtige beelden uit de sloppenwijk in Nairobi, in de met golfplaten bedekte Documenta Halle? Levensgrote figuren, gevangen in een kippenmand, starend naar een spiegel op de grond? Het object met de honderden versleten slagersmessen? Of juist de woedende, met balpen en eindeloos geduld gemaakte politieke aanklachten van een Indonesisch collectief, te zien in het voormalig Hallenbad Ost? Of toch het RomaMoma museum, met de schitterende wandkleden die de eeuwenoude trektochten van dit volk uitbeelden? 

Het is niet moeilijk nog meer inspirerende locaties te noemen (de Zuid-Afrikaanse sound installation in het jaren 50 hotel! De grimmige maar toch ook weer vrolijke Haïtiaanse doodshoofdbeelden en geraamtes in het St. Kunigundus kerkje!). Maar er één Dokumenta-hoogtepunt uit kiezen lukt me niet. In het besef dat we in twee dagen maar een fractie van het aanbod hebben gezien. Of was het hoogtepunt toch het schoolreisgevoel, met het door een deel van de groep in de bus luidkeels meegezongen Bloed, Zweet en Tranen, terwijl een ander deel de bus ter plekke wilde verlaten, na een rijkelijk met wijn besprenkeld diner (grapje). 


Moedig deze politieke Documenta

Als ik dan toch iets in het bijzonder moet noemen is het de moed van de organisatoren. Want je moet het maar durven, zo’n gezaghebbend instituut van de westerse cultuur uit handen geven aan een zooitje ongeregeld uit de niet-westerse wereld. Onder leiding van het Indonesische ruangrupa, dat kunstenaarscollectieven uit andere landen uitnodigde. Die op hun beurt ook weer andere kunstenaars uitnodigden. Zonder sturing, en zonder screening vooraf door de Dokumenta-directie! Nogmaals, je moet het maar durven. 


Ik heb als journalist genoeg niet-westerse landen bezocht om al snel te beseffen dat dit de meest politieke Dokumenta ooit moest zijn. Ook al kan ik het niet vergelijken (het was m’n eerste keer), het kan bijna niet anders. Omdat dáár zoiets als l’art pour l’art minder gebruikelijk is. Omdat kunstenaars dáár veelal ook activisten zijn, die strijden tegen onrecht.

En dat doe je dus niet in je eentje in een atelier, maar samen. In collectieven brengen de kunstenaars elkaar naar grotere hoogte, en delen de schaarse middelen en materialen (want: duur). 


Collectieven versus grote namen

Gaat het werken in collectieven ten koste van de individuele artistieke ontplooiing, smoort het werkelijk geniale talent er in een kwalitatieve middelmaat? Het is een discussie die ook binnen de collectieven wordt gevoerd, aldus onze uit Cuba afkomstige gids. Een antwoord had hij niet, het debat gaat verder. 

Volgens critici is dat juist mis met deze Dokumenta: een gebrek aan grote namen, en aan artistieke kwaliteit. Je vraagt je gelijk af of dat een oordeel is met of zonder westerse bril. Misschien hebben ze wel gelijk. Maar daar staat dan toch wel heel veel ander moois tegenover. Het overweldigende aanbod uit al die landen waar je zelden iets van ziet op kunstgebied. Ik ben geen groot kunstkenner, maar moet kunst niet verrassen, shockeren, irriteren soms, inspireren, emotioneren?  Nou, dat deed het. 




  eigen taal en eigen vormgeving


Jop te Kiefte, psychotherapeut bezocht met YAA de première van het muziektheater Suwokono, dat Thuiskomen betekent. Sarah Huygens Jawla ontving deze avond in het Bijlmer Parktheater de Jonge Makersprijs. Vooraf een kennismaking met dit speciale theater met muziek en eten.

 


Wat ik in deze voorstelling zag? 

Een jonge vrouw, een nieuwe generatie die het vraagstuk van kleur en seksualiteit, als opgave zien waar zij mee te dealen hebben. En vooral dat zelf vormgeven, met eigen taal en met een eigen vormgeving. 

Sarah woont in het Westen, maar heeft ook geschiedenis elders en die worsteling zag ik terug in de vormgeving; het verstrengeld zijn in de witte doeken die voor mij witte structuren symboliseerden. Voor mij was het absolute hoogtepunt toen twee dansers in de cocon van die witte structuur elkaar ontmoeten. Zo’n beeld van schoonheid, liefde en tederheid. En dat spat dan vervolgens weer uit elkaar na een worsteling. De muziek was niet westers, en symboliseerde voor mij afstand alsof het uit de kosmos kwam. Oceanische muziek die maar door en door echode. 


Je zou kunnen zeggen dat ik opgesloten ben in de enclave van Oud Zuid. Alles is daar om de hoek. Misschien wel daarom ben ik nog nooit in het Bijlmer Parktheater geweest. Het was in alle opzichten bijzonder. De plek zo bij het Nelson Mandelapark is prachtig, doodzonde dat ze daar niet groter kunnen worden. Maar wat me echt verraste was dat er zo veel jonge mensen, wit en van kleur naar de voorstelling kwamen. 


Margriet Jansen, filmmaker, kijkt ook terug op première van het muziektheater Suwokono van Sarah Huygens Jawla. Volgens haar een rijk decor, enorme acteerprestatie maar wat was de kern?


Meteen werd ik door de muziek, het decor en de dans deze indringende voorstelling ingezogen. Een rijk panoramisch decor waarbinnen de dansers zich ontpoppen.

Er waren ook een paar ongemakkelijke scenes, maar ik vond het intrigerend hoe de dansers deze vertolken. Echt een fysieke inspanning en een enorme acteerprestatie. Waanzinnig hoe bijvoorbeeld de danser alle emoties doorliep in zijn orgasme scene.

Vooraf had ik jullie interview met Sarah gelezen. Daarin gaf ze aan dat ze het ervaren van vrijheid wilde verbeelden op het moment dat vooroordelen over black queer en bicultureel wegvallen. Persoonlijk associeer ik vrijheid met blij zijn terwijl deze voorstelling vooral zwaar voelde. Minder als een verrijking voor henzelf en meer als een zoektocht naar bevrijding, de weg ernaartoe en het aangaan van confrontaties. 

In de Theaterkrant stond een mooie recensie waarin ik me op twee punten zeer herkende: het samenzijn van de dansers is geritualiseerd met gebruikmaking van de muziek die onder meer geïnspireerd is op West-Afrikaans voorbeelden. En ook de kritiek: de voorstelling is rijk aan materiaal maar de kern lijkt te ontbreken.”


YAA Mededelingen

 

 


Awardwinnaar Vera Morina (2020) schreef een stuk over de ‘Grijze Campagne’ over Saadia Ait-Taleb en haar omstreden strafontslag door wijlen burgemeester Van der Laan. Bij Likeminds bezocht YAA de reading in september. De spannende theatertekst werd letterlijk voorgelezen, maar wel dusdanig spannend dat hoewel we deze affaire uit de krant kennen, we toch op het puntje van onze stoel zaten en met ingehouden adem luisterden naar het institutioneel racisme. 













 Awardwinnaar Frieda Gustavs (2021) kreeg van de Diamantfabriek, de kans te componeren voor muziektheater. Voor The Throat Manoeuvre schreef ze een unieke partituur voor klanken van stemmen. De voorstelling was te zien in het charmante theater CC Amstel jl september.
















INSCHRIJVEN 

Nieuwsbrief 

NIEUWSBRIEF

Share by: