NIEUWSBRIEF april 2022

NIEUWS & ACTIVITEITEN

APRIL 2022

YAA activiteiten

DONDERDAG 5 MEI 2022

DANS: TWEEDE AWARDWINNAAR 2021
Courtney May Robertson (2021) bij ICK

17.30 optie samen eten (30 euro)

19.30 1e voorstelling double bill (12 euro)

21.50 optie 2e voorstelling
Burgemeester de Vlugtlaan 125 Nieuw West

Aanmelden

    

DINSDAG 31 MEI 2022

THEATER: DERDE AWARDWINNAAR 2021

Caro Derkx in Frascati

17.30 optie samen eten (30 euro)

20.30 voorstelling  (15 euro)

Nes 63 Frascati

Aanmelden    



ACTUEEL NIEUWS


Theater MET DROSTE EFFECT  

Emma Watson, The Play’ draait om het grote idool van actrice, schrijver en regisseur Caro Derkx. Caro, awardwinnaar 2021, bewonderde vanaf haar jeugd deze Emma, de actrice die Hermione Granger speelde in Harry Potter. De werkelijke Emma is naast actrice ook model en pleitbezorger van feministische literatuur. Emma combineert intellect en commercie, literatuur en glamour, feministische denkers en Hollywoodfaam. Als theatermaker is Caro gefascineerd door rolmodellen en identiteit. In deze voorstelling, onderzoeken beide actrices, Caro Derkx en Nora El Koussour, kritisch de verschillen en overeenkomsten met Watson. Met als resultaat? Watson wordt als rolmodel zelfs verrijkt. 



Je vertelde dat je het theater in rolde omdat je als basisschool kind het advies kreeg om op toneel te gaan vanwege je verlegenheid.

Dat klopt maar theater is wel echt mijn grote liefde. Ik hou ervan omdat ik er alles kan onderzoeken. Theater flirt met alle kunstvormen die ik interessant vind; documentaire, film, filosofie en literatuur. Vergeet niet dat het, in tegenstelling tot een filmproductie, goedkoop en snel is. 

Theater heeft een dimensie die de digitale wereld mist. Het staat dichter bij het leven. Als je iets mist dan is dat zo. Onmogelijk om instant alles te bekijken. We leven in een oorlog om de aandacht en zijn verslaafd aan prikkels. Door deze overload aan prikkels krijgen we een soort goudvissenbrein, die niet meer gewend is om lange lijnen te maken. Ik wil mensen verleiden om hun brein uit te dagen en probeer voorstellingen te maken die dat juist wel afdwingen, ook voor een jongere generatie. 


Jouw motto is: als je iets wilt kun je dat ook leren.

Na drie jaar toneelschool in Maastricht kon ik mijn leven uittekenen: kinderen krijgen en oud worden als actrice. Mijn Engels was dramatisch, ik haalde tweeën op de middelbare school en een website in het Engels snapte ik niet. Vandaar mijn bewuste keuze om mijn Engels aan te pakken en naar Oxford te gaan. 


Oxford is geweldig, een Harry Potterstad met hele slimme mensen. In een pub gaat een random gesprek over zwarte gaten en metafysyca.  Ik was daar helemaal in mijn element. 

Nadat ik de grammatica snapte, zag ik Engels spreken als volgende uitdaging. Beroemd is daar de Bodlien library, hoogleraren en studenten latijn zitten daar en de film van Harry Potter is opgenomen in deze bibliotheek. Op de afdeling filosofie staan  rekken vol Kant en Nietzsche. Daar heb ik mezelf naar binnen gebluft, vertelde dat ik ging stage lopen in King Lear en daarom Shakespeares originele teksten nodig had. Vervolgens moest ik voor een commissie komen en beoordeelde de jury of ik naar binnen mocht. Mijn leraren op school waren stom verbaasd dat het me gelukt was. Dagen lang zat ik daar. Ik wordt nu geprezen om mijn Britse Engels, maar je moest eens weten. 


Ik vroeg voor het stuk Emma Watson de actrice Nora El Koussour. Haar reactie: ik vind het heel leuk om met je te werken maar mijn Engels wordt echt een probleem. Ik zei, “komt goed want ik heb het ook geleerd en ik weet hoe je het kunt leren.”


Ook deze derde voorstelling van jou gaat over het zoeken naar identiteit en rolmodellen. Emma Watson zie jij als een feministisch rolmodel. 

Ik voelde me bij het feminisme ongemakkelijk en associeerde het met iets hards, iets schreeuwerigs. Vrouwen met een kort pittig kapsel, okselhaar en borden op hun buik. Emma Watson is een nieuwe stem  voor mij; open, nieuwsgierig en zij viert haar vrouwelijkheid en houdt van kleren. Emma gelooft in de werking van olievlekken. Daarom ben ik blij met de diversiteit van de mensen in de zaal. Ouder, jonger, veel mensen die nooit naar het theater gaan en ook mensen uit de fashion wereld. Dit stuk gaat over dat jij je eigen verhaal mag bedenken en je je niet hoeft te laten beperken door externe factoren. Ik hoop dat deze voorstelling resoneert in de hoofden van mensen en die mogelijk anders gaan handelen. In een nieuwe andere werkelijkheid komen vergt wel een nieuwsgierige geest. 


Jij ziet buitensluiten als tendens van deze tijd en verbinding maken met de ander als uitdaging.

Iedereen herkent het gevoel dat er een feestje is, maar jij hoort er niet bij. Daar gaat deze voorstelling in essentie over. Zo mag ik niet bij de mannenwereld horen en Nora niet bij het witte feminisme. Daar hebben wij het samen over.

Onderzoek waar jij de ander bent kwijtgeraakt en wat je kunt doen zodat dat die weer mee doet. Hoe laat je andere stemmen toe? Hoe maak je ruimte zodat we allemaal weer meedoen ongeacht sociale klasse, kleur of migratie achtergrond?

Dat is mijn centrale boodschap. We denken dat de tijd van de verzuiling voorbij is maar volgens mij is er meer verzuiling, meer versnipperen. Juist jonge mensen die geen krant lezen en zo in de digitale wereld zitten, leven nog meer in de wereld van de hokjes en  kokers. 


Deze voorstelling trok enorm de aandacht van de media: Drie pagina’s in de Volkskrant, in NRC, Parool, de VPRO gids, in the Vogue. Wat deed dat met je?

Emma Watson is mijn derde voorstelling, en die aandacht heb ik feitelijk ‘verdiend’ omdat ik met mijn eerste twee voorstellingen meteen al recensies kreeg. Maar bij Emma Watson gaat dit stuk om de media aandacht en daarom heb ik geflirt met dit gegeven. Om een podium te creëren had ik de pers nodig. Andere stemmen laten horen, je publiekelijk uitspreken en zichtbaar zijn, is dan wel een voorwaarde. 


Je bent 26 jaar en hebt succes. Maar wat was er moeilijk aan het maken van Emma Watsons.

Deze voorstelling was het meest leerzame dat ik ooit heb gedaan. Als was heftig. Als gup van 26 jaar en de jongste van iedereen, gaf ik de leiding aan een team van 25 mensen. In mijn eentje heb ik zoveel ballen in de lucht gehouden. Licht, kostuums, muziek, tekst. Het was veel,  echt veel. Ik riep het over mezelf af. Frascati, Mark Timmer, heeft me geholpen om de rem er op te zetten. Je bent geen god, je moet echt dingen uitbesteden en verdelen. We hebben er veel gesprekken over gehad, bijvoorbeeld dat je rollen na elkaar moet plaatsen; simpel gezegd beginnen met het schrijfproces.

Hierna wil ik me focussen op een ding, schrijven van een boek.


Wat was het grootste compliment dat je kreeg over de voorstelling?

Toen Nora zei jij hebt mijn leven veranderd. Wij hadden samen back stage interessante dialogen die we benutten als input voor dit stuk, dat draait om identiteit. Ik weet dat kunst de wereld kan veranderen.

Nora werd steeds gecast in stukken over de Marokkaanse onderwereld. Voor iemand met Marokkaanse roots is het belangrijk dat  je rol en je afkomst niet perse samenvallen. Dat zij Emma Watson speelt is al een daad op zich.

Het bood de kans om onze gescheiden werelden te verbinden. Wij hebben elk andere referentiekaders, praten soms langs elkaar maar samen verdiepten we hetzelfde verhaal. Dat wij dit samen doen en er achter staan, er geen conflicten zijn, dat vind ik hoopvol. Als verdriet van deze tijd zie ik de versplintering en het daardoor tegen over elkaar staan. Oefenen in samenleven is de eerste stap. 

Voor mij is de grote les uit het activisme: de meest waardevolle verandering is niet zichtbaar. Onzichtbaar dus en dat is hoopvol en troostrijk



Award winnaars 2021 presenteren zich aan YAA vrienden in een estafette. Dit keer neemt Courtney May Robertson als tweede het estafettestokje over. U kunt op 5 mei met YAA haar dansvoorstelling The Woman Destroyed bezoeken in theater De Vlugt op de Burgemeester de Vlugtlaan in Nieuw-West. Courtney krijgt hier de award uitgereikt door Marianne Harten en Suzy Blok. De NRC schreef zeer lovend over haar. 


Ze is klein van stuk, maar groot van uitstraling. Zo portretteert dansrecensent Francine van der Wiel Courtney May Robertson in de NRC. 


Courtney, afkomstig uit Schotland, maakt sinds 2015 eigen choreografieën en studeerde in 2021 af als maker bij het ICK. 

Rode draad in haar werk zijn de thema’s controle, beheersing en discipline. Waarschijnlijk een erfenis uit haar jeugd, zegt Robertson zelf. Haar vader zat bij de marine waardoor ze als kind zag wat discipline en een stevige training betekende.

Autonomie staat ook centraal in haar voorstelling The Women Destroyed (2020), een multidisciplinaire voorstelling over de vele wijze waarop een vrouw wordt gedwongen zich te voegen naar de maatschappelijke normen. Robertson, een zelfverklaarde controlefreak, draagt in de voorstelling de controle over aan een objectieve partij: de computer. Die bepaalt de volgorde van de choreografie, het geluid en de ruimtelijke patronen. 


Miste u ons interview met Courtney in de vorige nieuwsbrief? Lees dan hier


Praktische informatie over de voorstelling.

Double bill             

Als openingsavond van het Moving Futures festival Amsterdam krijgt u de kans om twee korte voorstellingen op een avond bekijken. The Women Destroyedvoor de pauze en de voorstelling Margela is going Primal na de pauze. 

Tijden                       

20.30  The Woman Destroyed

21.50  Margela is going Primal

Kosten

De hele avond is toegankelijk met 1 entreekaartje €9,00

Locatie                  

Cultuurhuis De Vlugt (één tramhalte van metrostation Vlugtlaan) is gelegen op Burgemeester de Vlughtlaan 125 in Nieuw-West. Bus 21 en tram 7 stoppen voor de deur.



Op zoek naar de plant in het Moma

Inge Meijer, award 2013: “Ik wil de wereld laten weten dat er ooit planten in musea waren. Alles staat niet zo vast. Ik hoop dat er door mijn onderzoek bij het exposeren meer mogelijk wordt dan de bekende white cube.”

Inge organiseerde tijdens corona in 2020 voor YAA vrienden een high tea en boekverkoop om haar vervolgproject op The Plant Collection te bekostigen in het MoMA, New York. “Elk kunstwerk is een stap in het diepe. YAA is voor mij een enorme stimulans om waar te maken wat ik bedacht hebt. Als een positieve stok achter de deur, zeker in tijden van corona. 

Hieronder een brief van Inge over haar research in het MoMA. 


Lieve YAA vrienden, 


Zoals sommige van jullie weten werk ik al langere tijd aan een vervolg van mijn project The Plant Collection in het Museum of Modern Art (MoMA) in New York. Wegens de pandemie heb ik meerdere keren mijn reis naar New York moeten verplaatsen maar… ik ben er eindelijk! 


Het MoMA openende (na twee jaar dicht te zijn geweest) op 1 maart het archief voor onderzoekers en kunstenaars gedurende twee middagen per week. De komende weken kan ik eindelijk verder met mijn project over de planten van dit museum. 


Volgens de archivaris ben ik aan het zoeken naar een speld in een hooiberg. De planten vormden namelijk een vergeten onderdeel van het museum, er is daarom geen aparte categorie in het archief. Het zoeken naar aanknopingspunten in de paar miljoen documenten van het archief is daarom een hele uitdaging. Met de woorden van de archivaris in mijn achterhoofd heb ik besloten om mijn tijd efficiënt te benutten en me te beperken tot het onderzoeken van een aantal opvallende tentoonstellingen. En met succes, ik vind nu o.a. floorplan-tekeningen van diverse tentoonstellingen waarin planten zijn afgebeeld en persoonlijke aantekeningen van een conservator waarbij de planten op zijn to do lijst staan afgevinkt. Ook stuit ik op een interne brief over het gebruik van naambordjes van planten en een rekening voor de bestelde planten, met daarbij een notitie dat de rekening vijf dollar duurder is uitgevallen omdat één plant ‘of super quality’ was. Al deze puzzelstukjes samen zullen een bepaald inzicht geven in welke rol de planten speelden en hoe er met de planten werd omgegaan. 

Ook onderzoek ik ideeën over de tuin, die van belang is sinds de opening van de huidige locatie van het museum, in 1939. En ben ik geïnteresseerd in de communicatie tussen MoMA’s directeur Alferd Barr en Willem Sandberg als directeur van het Stedelijk.


Naast mijn tijd in het archief leg ik contacten met huidige en voormalige werknemers van het MoMA, ontmoet ik kunstenaars en bezoek ik interessante mensen en plekken om zo mijn netwerk uit te breiden en mijn project onder de aandacht te brengen. Ook bezoek ik tentoonstellingen, botanische tuinen, galeries, artist-run spaces, bijeenkomsten en alternatieve boekenwinkels. 


Veel groeten uit New York en hopelijk tot spoedig,

Inge




TERUGBLIK ESTAFETTE MET MISHO ANTADZE 



Corona daagde ons uit om creatief te zijn. De traditionele award uitreiking werd vorig jaar gecanceld en we misten daardoor het momentum waarop de nieuwe talenten zichzelf konden presenteren. Een gemiste kans omdat publiek ook belangrijk is voor kunstenaars. Als alternatief organiseren we nu op kleinere schaal een estafette aan bijeenkomsten waarbij telkens één kunstenaar zichzelf presenteert met een voorstelling. 


Misho Antadze, een Georgische filmer, opende de estafette in ‘zijn’  filmacademie. Hij deed zijn master bij lector Mieke Bernink. Zij ontving de YAA vrienden eerst met een rondleiding door het gebouw: het enige gebouw in Europa dat speciaal voor een filmopleiding ontworpen is en wel door architect Koen van Velzen (1999). Bernink vertelde hoe hij een doos in een doos ontwierp. Zo zijn de studio’s, bioscopen en regieruimtes beschermd tegen het daglicht en geluid. De werkruimtes zijn er als een schil omheen gebouwd en kunnen daardoor optimaal van het daglicht profiteren. Door het kerngebouw, de doos, een verdieping minder hoog te maken is er op het dak een schitterend terras ontstaan. 


In de filmzaal liet Misho fragmenten van zijn werk zien. Wat opvalt is zijn originele keuze en verscheidenheid aan onderwerpen. Zo werd zijn interesse gewekt voor de Georgische acteur Gelovani, die achttien jaar lang (1937-1955) steeds opnieuw gevraagd werd om Stalin te spelen. Prachtige nostalgische filmbeelden van het Georgische platteland, dat tegelijkertijd de plek blijkt te zijn waar computers overuren draaien voor data mining. Het contrast tussen hoge horizon met de etende herders, honden en schapen kon niet groter zijn. In de film 3 songs for Saturn - bijgevoegde link werkt een week - volgen we het leven van een aligator. Deze krokodil is een vreemde figurant in de geschiedenis van de mens. Geboren in het zuiden van de VS, net voor de Tweede Wereldoorlog, verhuist hij naar de dierentuin in Berlijn waar hij tijdens bombardementen ontsnapt.  Jaren na de oorlog wordt hij gevangen en verhuist tot slot naar de dierentuin in Moskou. 


We ontmoetten een talentvolle filmer met een intrigerende keuze voor onderwerpen, zagen schitterende filmbeelden, maar de uitleg van Misho was moeilijk te volgen. Mede door de akoestiek een gemiste kans. Omdat werk van Misho nu al op bekende festivals te zien is, zullen we ongetwijfeld nog een herkansing krijgen. 

De film 3 Songs for Saturn is integraal te bekijken van 23 -30 april

Klik hier voor de film 3 songs for Saturn. Hij is integraal te bekijken van 23-30 april 2022.

(Password: CrocodileTears)


YAA MEDEDELINGEN

Generaties awardwinnaars werken samen

Bijzonder om te ontdekken dat tussen ‘oudere’ en nieuwe awardwinnaars wordt samengewerkt! In de nieuwsbrief van WOW, leest u een interview met Bin Koh (2021) met foto’s van Roman Ermanolev (2018).
WOW ligt in de Kolenkitbuurt en heeft naast expositieruimte, studio’s voor 50 pas afgestudeerde kunstenaars. 
Lees hier het artikel 


INSCHRIJVEN 

Nieuwsbrief 

NIEUWSBRIEF

Share by: