Een nieuwe donateur aan het woord

In 2021 kreeg YAA drie nieuwe vaste donateurs. Jeanne Patrick is een van hen. Zij was vanaf het begin betrokken bij YAA en hieronder leest u over haar overwegingen om nu ook sponsor te worden.

 

Betrokken bij het begin

In de opstartfase van YAA was Jeane Patrick al betrokken bij enkele brainstormsessies.

Jeane is gemotiveerd om YAA te steunen. “Kunst en cultuur moeten onderdeel zijn van je leven, het is voeding voor je hersens. Hulp aan kunstenaars is goed, maar je moet er zelf ook plezier van hebben. Dat kan bij YAA, want je kunt bij voorbeeld mee naar voorstellingen of exposities. Zo ben ik ooit met YAA-oprichter Janneke Tighelaar mee naar het Palais du Tokyo in Parijs geweest. WE bezochten daar videokunstenaar Adeola (2013) die een YAA Award had gekregen.

 

Verbonden door de nieuwsbrief

Bij de oprichting richtte YAA zich nog op steun aan beginnende kunstenaars uit Nederland, maar er kwamen steeds meer buitenlandse kunstenaars bij; daar stond Jeane kritisch tegenover: “Ik vond het jammer als die jongelui een geldbedrag kregen en dan later weer terug gingen naar hun land van oorsprong. Ik ben toen een beetje afgehaakt, maar vorig jaar besloten mijn partner en ik weer donateur te worden. Al die jaren ontvingen we wel de YAA Nieuwsbrief, die we vaak doorstuurden aan vrienden die iets met kunst en cultuur hebben. De betrokkenheid bij YAA bleef. Zo heb ik ook ooit met een jonge kunstenaar een onderhoud gehad over marketing- en communicatie-inzichten.

 

Meer ruimte om te doneren

Ik herinner me dat het in de beginfase van YAA de bedoeling was om je als donateur voor enkele jaren vast te leggen op een bedrag van, meen ik, zo’n 1000 euro per jaar. Dat wilden we toen niet. Nu laat YAA meer mogelijkheden voor schenkingen toe, qua bedrag en periode, dat is fijner.”

 

Kritische noot

Als donateur wil ik wel resultaten zien. Zo zou de jaarrekening 2019 en 2020 toch in april ’21 op de website moeten staan, dat vind ik belangrijk! Daarin moet YAA punctueel zijn. De jaarrekening zou ook duidelijker moeten zijn, door meer inzicht te geven in waar het geld precies aan besteed is. Mensen die geld geven, willen dat zien. Ook willen zij weten wat de plannen zijn.”

 

Meedenken hoe nieuwe donateurs te vinden.

Jeane heeft wel een suggestie om aan nieuwe donateurs te komen: “Je moet eerst een goed plan maken, formuleren wat precies het doel van de campagne is. Bedenk nieuwe doelgroepen, bij voorbeeld familieleden van kunstenaars, of bepaalde commerciële bedrijven, en zet dan pas een werving op.

Mond-tot-mond reclame is natuurlijk altijd het beste, dus de bestaande donateurs kunnen ondertussen hun vrienden benaderen. Je kunt ook kunstenaars die het al gemaakt hebben, aansporen om te werven. En is er al iets gedaan met de leden van Arti en de Kring, na de jubileumtentoonstelling van YAA in 2019?”

 

Noot van de redactie:

Terecht merkt Jeane op dat het financiële jaarverslag 2020 niet op site staat. Dit komt in september op de nieuwe site van YAA. Het is echter wel goedgekeurd door Jan Lau, zie nieuwsbrief april. Mogelijk is het verwarrend, maar het jaarverslag 2019 Zachtzinnig Radicaal is verwerkt in de verantwoording aan het AFK en staat wel op de site.

INSCHRIJVEN 

Nieuwsbrief 

NIEUWSBRIEF