Naast onze vertrouwde YAA award introduceert YAA de Jonge Makers prijs voor talentvolle theatermakers. Het Zadelhoff Cultuurfonds ondersteunt dit initiatief financieel voor vier jaar. In 2022  beginnen we met een pilot bij twee theaters: het Bijlmerpark Theater (BPT)  en Podium Mozaïek. Meer over dit initiatief in dit interview met Carolien Gehrels  in haar functie als bestuurslid van het fonds dat dit alles mogelijk maakt.


Waarom een nieuwe prijs?

In oktober stipten we al kort de plannen voor een nieuwe prijs van YAA aan: de Jonge Makers prijs voor talentvolle jonge theatermakers bij twee productiehuizen in de buitenring van Amsterdam. 

Waarom? Daar liggen meerdere overwegingen aan ten grondslag. Allereerst merken we de impact van onze award op jonge talenten. We gunnen meer talenten zo’n opstapje aan het begin van hun carrière.  Maar we willen absoluut voorkomen dat nieuwe initiatieven ons huidige fonds uitputten. Dus de eerste voorwaarde was om iets naast onze award te organiseren. Nieuwe partners zoals BPT en Podium Mozaïek klopten de laatste jaren reeds bij ons aan. Het voelde organisch om te kiezen voor de samenwerkingen met deze theaters in de buitenring van Amsterdam. En daardoor automatisch voor meer diversiteit.  Samen met hen kwamen we er op uit om een Jonge Makersprijs uit te reiken als een bijdrage aan hun nieuwe productie.  Dat gaan we combineren met een feestelijk YAA bezoek aan de productie van de jonge maker die voorgedragen wordt door deze twee theaters. Maar het is ook een kans voor onze vrienden om kennis te maken met de zeer interessante kunstontwikkelingen in Zuidoost en Oud West. Natuurlijk zou het ook fijn zijn als nieuwe kunstminnende Amsterdammers uit deze wijken zich bij YAA aansluiten. Dit is in een nutshell het plan waar we subsidie voor aanvroegen bij en kregen van het Zadelhoff cultuurfonds. 



Carolien Gehrels,  je bent bestuurslid van het Zadelhoff Cultuur Fonds. Klopt het dat dit fonds niet zo bekend is?

Ja, dat kan inderdaad want dit fonds is vrij nieuw. Cor en Jannet Zadelhoff richtten hun fonds in 2018 op. In het begin hebben we er niet te veel ruchtbaarheid aan gegeven om niet bedolven te worden onder de aanvragen. Dit bood ons ook de ruimte om te kunnen experimenteren. In deze fase droegen wij als bestuursleden projecten voor. Amsterdam is een dorp en zo wisten jullie blijkbaar mij te vinden voor jullie nieuwe project. Binnenkort komt er ook meer informatie op de website over onze werkwijze. 


Je noemt Amsterdam een dorp, hoe werd jij bij dit fonds betrokken?

Cor van Zadelhoff heb ik leren kennen in de periode toen ik wethouder van Cultuur in Amsterdam was. Misschien herinner je nog de grote problemen bij het Stedelijk Museum waar we voor stonden. Hannah Belliot wist de broodnodige financiering vlot te trekken. Natuurlijk waren financiën een bottleneck en Hannah heeft toen Cor van Zadelhoff gevraagd om € 25 miljoen uit de markt te halen. Hem is dat gelukt, een bijzondere prestatie.


Waarom werd onze aanvraag voor vier jaar positief beoordeeld? 

De theaters waar jullie mee gaan samenwerken liggen heel mooi net buiten het centrum in de stad, in wijken waar de theaters dan echt een ontmoetingsplek zijn. Ik gun hen de kans die YAA biedt. Het zijn theaters die, hoewel ze buiten of net bij de ring liggen, toch onlosmakelijk met de stad verbonden zijn. En waarom voor vier jaar? Als wethouder heb ik ervaren dat iets moet kunnen groeien. Je hebt tijd nodig om de kans te krijgen om iets op te bouwen. 

En het hele bestuur vond het een sympathiek initiatief en we zijn heel benieuwd wat er uit komt. We hopen dat jullie in staat zijn om het effect te kunnen laten zien van datgene wat je doet.  Een sneeuwbal. Wellicht doordat andere kunstenaars de prijs krijgen of omdat deze theaters toegankelijk worden voor de YAA vrienden.


Als YAA willen we hiermee diversiteit stimuleren. Was dat nog een overweging bij jullie?

In Amsterdam bestaat de meerderheid uit minderheden. Iedereen is hier eigenlijk een minderheid. Honderdtachtig nationaliteiten maken Amsterdam tot een bijzondere en unieke stad. Hier kan veel, je kunt naar het theater gaan met een vale spijkerbroek of in een opvallende jurk. Jezelf zijn dus. Voor mijzelf brengt diversiteit ook iets onverwachts, iets creatiefs. Al die verschillende perspectieven bieden je de kans om wereld beter begrijpen.


INSCHRIJVEN 

Nieuwsbrief 

NIEUWSBRIEF