SIMONE DE BEAUVOIR

De tweede voorstelling in de estafettereeks van awardwinnaars 2021 is op 5 mei in het bijzondere gebouw West Beat. Courtney May Robertson danst dan een solo, THE WOMEN DESTROYED. Suzy Blok, nu ICK, zal de YAA award ter plekke aan haar uitreiken. 


Wat een spannende titel THE WOMAN DESTROYED! Waar verwijst het naar?

“Het is een boektitel van Simone de Beauvoir. Hierin las ik drie verhalen over drie totaal verschillende vrouwen. Wat hen bindt is dat zij het als opgave zien om iets in hun leven te veranderen en gaan daarbij tot het gaatje in het zichzelf te bevragen. 

De voorstelling bestaat dan ook uit drie delen en het thema de complexiteit van onderworpen zijn en verzet, loopt als rode draad door deze voorstelling.”


Noem je jezelf een feministe?

“Sinds ik zelfstandig woon ben ik geïnteresseerd in feminisme. Ik wilde niet voldoen aan standaard verwachtingen zoals trouwen en jong kinderen krijgen. Dat is niet mijn weg.  Vanaf die tijd ging ik feministische literatuur lezen. Op dit moment vind ik Maggie Nelson een echte aanrader, zij inspireert me in mijn denken over vrijheid.”


Wat kunnen we verwachten van jouw optreden? 

“Het is voorstelling van 50 minuten waarin ik dans op ‘computertaal’. Zo wil ik de sfeer oproepen van dwang, weerstand, maar ook waakzaamheid. Zelf heb ik graag de controle, maar in deel twee geef ik me over aan de computer. Het sound design en de software is gemaakt door Elisa Batti. Ik vond haar toen ik een open call online zette.” 


Het YAA geld besteedde je aan het lichtontwerp, vertelde je. 

“Samen met Loes Schakenbos, heb ik een ontwerp bedacht, maar daar was ik nog niet tevreden over. De drie delen moesten meer onderscheidend van elkaar zijn, en dat wilde ik met het lichtontwerp bereiken. Van het budget van de YAA award kon ik haar nog een week inhuren.”


De volgende vragen gaan over jouw ontwikkeling. Hoe raakte je in Nederland verzeild? 

“Ik kreeg de kans om deel te nemen aan een uitwisselingsprogramma en deed toen een workshop bij de Guy & Roni’s Poetic Disaster Club in Groningen. Ik werd verliefd op hun stijl en energie. Daarom heb ik daar audiëntie gedaan voor een stage. Het was een geweldige stageplek, een totaal ervaring, want daar kregen we de kans om als stagiair kennis te maken met alle aspecten van het werkproces. Niet als reserve klaarstaan voor als er toevallig een danser ziek wordt, nee meteen opgaan voor het podium!”


Waarom bleef je hier?

“Hier zijn oneindig veel meer kansen dan in Schotland als je wilt dansen. Eigentijdser, innovatiever, vooruit denken en veel meer fondsen. Kortom een vruchtbaarder dansklimaat. Wat ik mis is de Schotse natuur, de heuvels. Ik groeide op aan de zee en in vergelijking met Nederland hebben wij een leeg land. Hier is de natuur zo compact.” 


Je bent hier blijven wonen om je te ontwikkelen. Wat leerde je bij Conny Janssen Danst? 

“Bij dat gezelschap liep ik in 2015 stage in Rotterdam. Ik heb daar veel geleerd, het belang van consistent elke dag trainen. Ik leerde daar mijn twee beste vrienden kennen. Maar ik ontdekte daar ook wat ik niet wil, het leven bij een danscompagnie. Ik houd van reizen, van samenwerken met wisselende gezelschappen. Dankzij Jan Martens (België) en Flortentina Holzinger (Oostenrijk) reisde ik daarna als danser drie jaar door Europa, Zuid-Afrika en de VS. Ik trad op in het Festival d’Avignon, Wiener Festwochen en de Ruhrtriennale.” 


Als danseres ben je genomineerd als danser van het jaar 2017 en toch gaan we nu naar een solo van jou als choreograaf kijken. 

“Klopt, ik hou van variatie in mijn werk. Nu kies ik er voor om me te ontwikkelen als choreograaf, maar soms mis ik de energie van een groep. Het is een eenzame ervaring en ook geweldig zwaar. Het voordeel is dat ik  me volledig op mezelf kan concentreren en dan diep kan gaan. Ik begin nu mijn impulsen te vertrouwen. Duidelijk is dat het andere vaardigheden vraagt van iemand zoals ik die niet als choreograaf is opgeleid.”


Je bent genomineerd door ICK, dus Suzy Blok

“Zij was geweldig voor mij. Tijdens mijn research residenties kreeg ik veel feedback en advies van haar. Niet alleen in artistiek opzicht, maar ik ontving ook praktische adviezen, bijvoorbeeld hoe je subsidie kunt aanvragen. Suzy is vooral genereus in het delen van haar netwerk.” 


Je hebt al meerdere prijzen en nominaties in de wacht gesleept. 

“De YAA award is al mijn derde prijs. Prijzen zijn geweldig. De Troffel in 2020 was een flink bedrag, 7500 euro, maar ook de mogelijkheid voor een première en drie voorstellingen. Als je subsidie aanvraagt, bijvoorbeeld bij een gemeente, dan willen ze weten of je ook andere support hebt.  Elke prijs biedt kansen.”



INSCHRIJVEN 

Nieuwsbrief 

NIEUWSBRIEF

Share by: