NIEUWSBRIEF december 2021

NIEUWS & ACTIVITEITEN

DECEMBER 2021

YAA activiteiten

22 januari 2022
Dansvoorstelling Between Us
Bijlmer Parktheater

Aanmelden


3 februari 2022
Lunchtheater
Theater Bellevue

Aanmelden



ACTUEEL NIEUWS


Naast onze vertrouwde YAA award introduceert YAA de Jonge Makers prijs voor talentvolle theatermakers. Het Zadelhoff Cultuur Fonds ondersteunt dit initiatief financieel voor vier jaar. In 2022  beginnen we met een pilot bij twee theaters: het Bijlmerpark Theater (BPT)  en Podium Mozaïek. Meer over dit initiatief in dit interview met Carolien Gehrels  in haar functie als bestuurslid van het fonds dat dit alles mogelijk maakt.


Waarom een nieuwe prijs?

In oktober stipten we al kort de plannen voor een nieuwe prijs van YAA aan: de Jonge Makers prijs voor talentvolle jonge theatermakers bij twee productiehuizen in de buitenring van Amsterdam. 

Waarom? Daar liggen meerdere overwegingen aan ten grondslag. Allereerst merken we de impact van onze award op jonge talenten. We gunnen meer talenten zo’n opstapje aan het begin van hun carrière.  Maar we willen absoluut voorkomen dat nieuwe initiatieven ons huidige fonds uitputten. Dus de eerste voorwaarde was om iets naast onze award te organiseren. Nieuwe partners zoals BPT en Podium Mozaïek klopten de laatste jaren reeds bij ons aan. Het voelde organisch om te kiezen voor de samenwerkingen met deze theaters in de buitenring van Amsterdam. En daardoor automatisch voor meer diversiteit.  Samen met hen kwamen we er op uit om een Jonge Makersprijs uit te reiken als een bijdrage aan hun nieuwe productie.  Dat gaan we combineren met een feestelijk YAA bezoek aan de productie van de jonge maker die voorgedragen wordt door deze twee theaters. Maar het is ook een kans voor onze vrienden om kennis te maken met de zeer interessante kunstontwikkelingen in Zuidoost en Oud West. Natuurlijk zou het ook fijn zijn als nieuwe kunstminnende Amsterdammers uit deze wijken zich bij YAA aansluiten. Dit is in een nutshell het plan waar we subsidie voor aanvroegen bij en kregen van het Zadelhoff Cultuur Fonds. 



Carolien Gehrels,  je bent bestuurslid van het Zadelhoff Cultuur Fonds. Klopt het dat dit fonds niet zo bekend is?

Ja, dat kan inderdaad want dit fonds is vrij nieuw. Cor en Jannet van Zadelhoff richtten hun fonds in 2018 op. In het begin hebben we er niet te veel ruchtbaarheid aan gegeven om niet bedolven te worden onder de aanvragen. Dit bood ons ook de ruimte om te kunnen experimenteren. In deze fase droegen wij als bestuursleden projecten voor. Amsterdam is een dorp en zo wisten jullie blijkbaar mij te vinden voor jullie nieuwe project. Binnenkort komt er ook meer informatie op de website over onze werkwijze. 


Je noemt Amsterdam een dorp, hoe werd jij bij dit fonds betrokken?

Cor van Zadelhoff heb ik leren kennen in de periode toen ik wethouder van Cultuur in Amsterdam was. Misschien herinner je nog de grote problemen bij het Stedelijk Museum waar we voor stonden. Hannah Belliot wist de broodnodige financiering vlot te trekken. Natuurlijk waren financiën een bottleneck en Hannah heeft toen Cor van Zadelhoff gevraagd om € 25 miljoen uit de markt te halen. Hem is dat gelukt, een bijzondere prestatie.


Waarom werd onze aanvraag voor vier jaar positief beoordeeld? 

De theaters waar jullie mee gaan samenwerken liggen heel mooi net buiten het centrum in de stad, in wijken waar de theaters dan echt een ontmoetingsplek zijn. Ik gun hen de kans die YAA biedt. Het zijn theaters die, hoewel ze buiten of net bij de ring liggen, toch onlosmakelijk met de stad verbonden zijn. En waarom voor vier jaar? Als wethouder heb ik ervaren dat iets moet kunnen groeien. Je hebt tijd nodig om de kans te krijgen om iets op te bouwen. 

En het hele bestuur vond het een sympathiek initiatief en we zijn heel benieuwd wat er uit komt. We hopen dat jullie in staat zijn om het effect te kunnen laten zien van datgene wat je doet.  Een sneeuwbal. Wellicht doordat andere kunstenaars de prijs krijgen of omdat deze theaters toegankelijk worden voor de YAA vrienden.


Als YAA willen we hiermee diversiteit stimuleren. Was dat nog een overweging bij jullie?

In Amsterdam bestaat de meerderheid uit minderheden. Iedereen is hier eigenlijk een minderheid. Honderdtachtig nationaliteiten maken Amsterdam tot een bijzondere en unieke stad. Hier kan veel, je kunt naar het theater gaan met een vale spijkerbroek of in een opvallende jurk. Jezelf zijn dus. Voor mijzelf brengt diversiteit ook iets onverwachts, iets creatiefs. Al die verschillende perspectieven bieden je de kans om wereld beter begrijpen.



SARAH Huygens Jawla

Prijs voor eerste Jonge Maker


Op 22 januari organiseert YAA een Meet en Greet in het Bijlmer Parktheater met choreografe Sarah Huygens Jawla.  Haar voorstelling Between Us ging in première tijdens afgelopen Julidans en viel op. De voorstelling zit dicht op de huid. Persoonlijke verhalen van de performers vormen het uitgangspunt. We benutten op 22 januari de laatste kans om de voorstelling van deze Jonge Maker te bekijken. Wij spraken met haar over haar dromen, ontwikkeling en over wat het inhoudt om een Jonge Maker te zijn. 

 

YAA heeft een nieuwe prijs ingesteld, jij bent  de eerste die deze YAA Jonge Makers prijs ontvangt. Laten we daarom beginnen met kennismaken. Wie is Sarah Huygens Jawla? 

Jij ziet nu een zwarte vrouw van 31 jaar die Nederlands spreekt. Maar ik ben opgegroeid bij mijn witte moeder. Ik ben niet zwart en niet wit en toch plaatsen mensen mij in een hokje en dat is confronterend.  Nog nooit had ik mijn Gambiaanse familie ontmoet tot ik ze opgezocht heb. Suwocono betekent ‘thuis’ in het Gambiaans, en door de warme ontvangst door mijn familie ben ik letterlijk ‘thuis’gekomen. Het is een rijkdom dat deze familie achter mij staat. Ik kreeg door deze reis ook meer oog voor structuren. Zo werd ik in Gambia gezien als een half witte rijke vrouw. Ik ben dus opgegroeid met twee identiteiten als zwarte vrouw in een witte westerse wereld. Maar als je vraagt hoe ik mezelf zie? Dan zeg ik een Woman in Love.


Women in Love?  Dat is toch de titel van het stuk dat jij maakte met steun van Bijlmer Parktheater?

Een jaar werkte ik aan Women in Love. Dat draait om het samenzijn van vier donkere vrouwen op het podium. Liefde voor jezelf en liefde voor elkaar. Mensen vinden iets van jou maar wat vind je er zelf van? Het gaat over de liefde voor jezelf terug vinden. Persoonlijke verhalen van de performers vormen de basis van waaruit ik werk. Daardoor ontstaat er een dunne lijn tussen theater en realiteit. 


Het woord verbinden loopt als rode draad door ons gesprek. Kun je een voorbeeld geven hoe jij dat in je werk vorm geeft.

Ik ben in het kader van Future Me, een danstheater festival, naar Kenia geweest. Ik wilde de dialoog starten met groepen die elkaar normaal niet ontmoeten. In drie maanden heb ik via crowdfunding het benodigde geld bij elkaar gebracht om daar een festival te organiseren voor en door jongeren. 

Met lokale artiesten , dansers en acteurs brachten we jongeren uit de sloppenwijk samen met jongeren van een privé school. Ze volgden samen de lessen, repeteerden in hun schooluniformen waardoor je letterlijk het verschil niet zag. Zij waren helemaal niet bezig met status. Ze zijn eerlijk in het moment. In de pauze werd er gevoetbald. Een jongen zei: ik heb nog nooit op zo’n mooi voetbalveld gespeeld. Ik wilde deze jongeren het perspectief geven dat er meer mogelijk is. 


Je bent geselecteerd voor de Nieuwe Makers regeling van het Fonds voor de Podiumkunsten. Een kans om in twee jaar tijd jezelf te ontwikkelen als opkomend theatermaakster.

Ja het is een zware procedure om geselecteerd te worden. Per jaar krijgen slechts vijftien personen uit heel Nederland deze kans. Ik schreef een projectvoorstel voor mijn persoonlijke, vakmatige en zakelijke ontwikkeling. Dat plan moet je verdedigen voor een commissie. Nu na een jaar vind ik het een hele uitdaging om de eigenaar te blijven van mijn artistieke ontwikkelingsproces. Wel plannen maar tegelijkertijd voorkomen dat je in een keurslijf terecht komt. Onder begeleiding van professionals werk ik aan verrassende voorstellingen. Between Us, waar jullie naar gaan kijken, was de eerste voorstelling.

Een belangrijk onderdeel is mijn persoonlijke ontwikkeling, de drive van waaruit ik wil werken. Mijn favoriete leerstijl is werken vanuit een emotionele binding. Pas in tweede instantie wil ik me in theorie verdiepen. 

 

Je tipte elementen van je persoonlijke ontwikkeling aan. Heb je ook plannen voor je vakmatige ontwikkeling? 

Ik kom net terug van een opleiding aan L’ Ecole des Sables in Senegal. Germaine Acogny, de oprichtster, heeft een unieke fusion techniek ontwikkeld. Zelf danste zij in Parijs, Brussel en New York. Zij mixt balletstijlen met traditionele Afrikaanse dans. 

In haar dansschool wordt door dansers uit de hele wereld en uit Afrika op heel hoog niveau gedanst. Meer dan 700 dansers uit Afrikaanse - en Westerse landen zijn daar sinds 1998 opgeleid. 


Welke toekomst droom je voor jezelf?

Nederland is weliswaar een multiculturele samenleving maar van mensen van kleur wordt verwacht dat zij zich conformeren aan de Nederlandse ‘standaard’.  Een steeds grotere en zichtbaardere groep past niet in dat enkele hokje of je nu zwart bent of queer. Iedereen die ‘anders’ is  wordt geconfronteerd met identiteitsvragen. 

Daarom wil ik een platform bieden aan groepen en community’s,  ze representeren, ze een stem geven en verhalen zichtbaar maken. Ik wil publiek bewust maken van de betekenis die achtergrond en identiteit heeft in een gemengde samenleving als de Nederlandse. Daarom ben ik op deze planeet. 


Queer is een begrip dat sterk leeft bij jouw generatie, meer dan bij mijn leeftijdsgenoten. Wat zie jij als essentie?

Queer is een paraplubegrip en staat eigenlijk voor alles wat tegen de norm in gaat. De heteronorm is vaak dominant. Zo’n overkoepelende term heeft als voordeel dat het breder en dus  minder expliciet is. Geen indelingen in hokjes. Ik hoop een nieuw vocabulaire te kunnen ontwikkelen. En dat mijn voorstellingen er in slagen om in de komende decennia daar de juiste woorden aan geven. Hier was tot nu toe geen aandacht voor. 


Wat gaan we beleven tijdens jouw voorstelling Between Us?

Met deze voorstelling, beleef je met de dansers een reis door intimiteit en door de fases die intimiteit kent. We leven in een hyperindividualistische maatschappij. Weten we nog wel hoe we intiem kunnen zijn? Hoe we ons echt verbinden met elkaar?

Het draait om de intimiteit tussen zes vrouwenlichamen van krachtige wezens die ook schoonheid laten zien op het podium. Meestal zien we mannen en vrouwen dansen. Maar nu zijn het vrouwenlichamen die in beeld staan.  Als choreografe wil ik de dialoog starten over intimiteit tussen vrouwelijke lichamen en taboes doorbreken of aankaarten. 

Al kijkend zie je tijdens de performance de connectie die zij maken en het oprechte ontmoeten. Zo word je als publiek verleid om jouw reis te maken door de intimiteit waar jij zelf in je leven mee bezig bent. 




Vera Morina won de YAA award in 2020. In januari is de debuutvoorstelling van deze Nederlands-Kosovaarse toneelschrijver te zien in het Bellevue Lunchtheater in de historische Palonizaal. Gaat u mee? Na afloop kunnen we als YAA vrienden bij de lunch in het theatercafé De Smoeshaan napraten met Vera. In dit interview meer over haar ontwikkeling, werk en kijk op de samenleving. 


Je was nog maar 25 jaar toen je vorig jaar door Ton Helmer (Bellevue) werd voorgedragen voor de YAA award.

Ton heeft mij gescout bij de HKU in Utrecht waar ik de opleiding Writing for Performance volgde. Voor mijn afstudeeronderzoek naar inclusiviteit won ik de scriptieprijs van de HKU. Veel mensen heb ik leren kennen omdat ik tijdens mijn studie vier stages deed; bij Warners Bross, bij Toneelgroep Amsterdam, bij Adelheid Roosen en bij het Nationaal Theater den Haag. Van het een komt het ander. Na mijn afstuderen kreeg ik opdrachten van het Nationale Theater, Frascati en Toneelgroep Oostpool. 


Dat klinkt ondernemend!

Ja, eigenlijk ben ik wel ondernemend en ik benut graag kansen. Ik ga niet wachten tot ze me bellen en laat me liever zien. Daarom hebben mijn goede vriend Abdel Daoudi en ik samen vijf plannen gepitched bij Bellevue. Een daarvan hebben we uit gewerkt. Het duurt wel twee jaar voor zoiets op de planken staat. In januari is het eindelijk zover en staan we geprogrammeerd in het Bellevue Lunchtheater met Volim te (Ik hou van jou).


Ik schrijf in een magisch-realistische stijl en ik vind schrijven heerlijk, om niet in de realiteit te zijn maar in een fantasiewereld. Het is fijn om hard te werken, gewoon in je pyjama met je haar op je hoofd gebonden. Ik ben bloedserieus bezig met mijn werk.  Ik focus me, leg mijn telefoon weg en zet de echte wereld vaak even op pauze. Daardoor mis ik nooit een deadline.

 

Als YAA vrienden kunnen we dit door jou geschreven toneelstuk gaan bekijken. Waar gaat Volim te over?

Deze voorstelling komt voort uit mijn verlangen om te begrijpen wat er is gebeurd tijdens de oorlog in Joegoslavië en de vraag hoezeer deze gebeurtenissen nog een rol (mogen) spelen. Het gaat over mensen die kampen met verlies. Van hun land, een deel van hun identiteit, hun ouders, jeugd of leven. Een mix van sciencefiction en psychologisch drama.

 

Het verhaal gaat over een man en een vrouw, beiden 25 jaar, geboren in Joegoslavië. Het weerspiegelt de spanning tussen het grote ideaal en het praktische doen. De man ontdekt een zwart gat dat de aarde uiteen kan doen spatten en besluit de hele wereld te gaan redden. Hij komt na 25 jaar terug. Zelf is hij dan even oud gebleven maar zijn vrouw is wel 25 jaar ouder geworden. Zij legt aan hem uit wat er in die jaren gebeurd is. Je identificeert je in dit verhaal met de vrouw en met mechanismen waar alle vrouwen  mee kampen. Soms lach je als vrouw mee om een nare grap, getraind als je bent om te de-escaleren. Gevormd om te voorkomen dat mannen agressief worden. 


Je scriptie gaat over inclusiviteit waarbij je expliciet positie kiest in een, zoals je het noemt, geïnstitutionaliseerd racistisch systeem. Kun je dat uitleggen?

Ik leef als Nederlands-Kosovaarse in een bi-culturele wereld en daarom moet ik me zowel  in de ene wereld als in de andere wereld bewijzen. Het is het gevoel dat de samenleving neerbuigend naar je kijkt en je jezelf de vraag stelt of je het wel waard bent om in dit land te mogen zijn. De vraag of je wel goed genoeg bent. Ik wil daarom nieuwe verhalen over bi-culturaliteit en bi-sexualiteit, over slachtofferschap en daders, laten horen. Intersectionaliteit houdt me bezig; een norm die de een bevoordeelt en de ander onderdrukt. Wat zijn de effecten van dergelijke rangordes, bijvoorbeeld HBO-opgeleid of wit zijn, op de maatschappij? Ik ben in Den Haag geboren, en ik ervaar mijn Nederlandse nationaliteit als een privilege. 


Deze zomer schreef je het hoorspel The Harvest (2021). Dit werd tijdens corona online als feuilleton uitgezonden bij theater Oostpool. Raakt dit ook jouw thema intersectionaliteit?

Ik vind het mooi als theater over pijn durft te gaan. Ik ervaar het zelf als prettig om de problemen die ik tegen kom ook in fictie terug te zien. In het dagelijks leven is er meestal weinig ruimte om dat te uiten. De kracht van theater is dat het rechtstreeks over pijn mag gaan, en het een opening biedt om die pijn te voelen. The Harvest is een gek verhaal over de toekomst, en speelt zich af in 2043 in een ondergronds gangenstelsel Queer. De hoofdpersoon Ifis is een transgender vrouw.  Haar land is in oorlog en alle jongens boven de 18 worden opgeroepen om mee te vechten. Ze ontmoet iemand die haar meeneemt naar Queer. Wat kiest ze? Veilig leven in het gangenstelsel of uit de kast komen en meevechten? Moet dit gangenstelsel weg of moet het juist blijven? Wanneer blaas je een wereld op? Ifis kiest ervoor om eerst te groeien in veiligheid en dan pas bovengronds gaan. 


Hoe was het om dit hoorspel te maken?

Het was geweldig dat mijn teksten zo bewerkt werden, zo snel, met zo veel geluid, er gebeurt heel veel. Ik ben geneigd om veel uit te leggen, maar regisseur Jan Hulst gaat er van uit dat de niet hetero’s zaken wel herkennen en hij heeft het lef om van de hetero’s te vragen een beetje harder te werken. Ik leerde van de regisseur. Door zijn vertaalslag wordt het geheel groter dan mijn eigen gedachten. 



Nieuwsgierig geworden naar het werk van Vera Morina? Dan kunt u op Youtube haar hoorspel the Harvest beluisteren.


Josine groen over YAA housing

Op de foto staan de artiesten van Familiar Faces.

Zij kregen housing bij YAA.

Dit jaar hebben 19 YAA-supporters een kamer of etage beschikbaar gesteld aan jonge internationale kunstenaars die door Amsterdamse kunstinstellingen naar Nederland worden gehaald. Door Suzy Blok van Dansmakers is deze service bedacht. Van dit aanbod wordt dankbaar gebruik gemaakt. In 2021 zijn aanvragen gedaan voor 336 overnachtingen. Op het laatste moment echter  zijn 37 overnachtingen wegens corona maatregelen niet doorgegaan.Housing is Een kwestie van vertrouwen vertelt Josine Groen. Het leidde tot een vriendschap maar ook een keer tot irritatie. 


Josine Groen doet al lang mee als housing partner: “Sinds de oprichting van YAA, zijn we lid. De eerste vijf jaar als donateur, maar al gauw belandden we in de kaartenbak voor housing. We worden vaak gekoppeld aan Dansmakers. Dansmakers is dit jaar samengegaan met ICK. 

Meestal komen de jonge dansers twee dagen; ze geven hier een voorstelling of doen mee aan een cursus. Een gast, een Tsjechische vrouw, komt elk jaar weer en blijft dan drie dagen tot een week. Zij contracteert aankomend talent voor voorstellingen in Praag en bouwt hier verder aan haar netwerk.


Het is toeval dat we juist dansers logies geven, en geen mensen uit andere disciplines zoals theater of muziek. Productiehuis ICK biedt een opleiding en organiseert activiteiten voor internationale talenten, voor wie zij regelmatig bij ons aankloppen. Ook voor het festival Julidans halen zij internationale dansers naar Nederland. Soms zien we de voorstellingen waar onze logees aan deelnemen, maar lang niet altijd.


We bieden twee kamers plus douche. Je kunt er alleen koffie of thee zetten. Ontbijt kan, maar meestal wil men dat niet. In het begin zijn de logees heel bescheiden - ze zijn meestal weinig in huis vanwege een druk programma – maar soms drinken we ’s avonds samen een glaasje wijn. 

We hebben een groot huis waarin we vier kinderen hebben grootgebracht. Nu is er een etage over. Door corona werden er dit jaar weinig overnachtingen geboekt, gemiddeld is dat per jaar 3x twee dagen. Zelf zijn we 10 à 12 weken per jaar in het buitenland, maar als we er zijn doen we altijd mee.


We hebben goede ervaringen met YAA housing. De Tsjechische dame is een soort vriendin geworden, ze komt nu jaarlijks buiten YAA om. We hebben slechts één minder prettige ervaring gehad. Een danser kwam tijdens de ramadan, hij moest vasten. Hij liet onze fiets ergens in de stad staan. Die konden we later zelf gaan ophalen. 

Ik neem aan dat de YAA partners hun internationale gasten zelf ook niet goed kennen, ze komen immers tijdelijk hier. Alles is een kwestie van vertrouwen; ze krijgen van ons de huissleutel en een fiets te leen. 

De laatste housing dagen waren voor deelnemers aan TENT. Dat waren allemaal Nederlanders. Ze kwamen bij ons voor slechts één nacht, dat vind ik eigenlijk te veel werk. ”

YAA MEDEDELINGEN

Youman Fattal speelt in tv serie Zina

Zina is een achtdelige feelgood serie over vijf vriendinnen van Marokkaans Nederlandse afkomst, die het niet altijd met elkaar eens zijn, maar wel altijd voor elkaar klaar staan.
Inspirerend voor alle pubers van Marokkaans Nederlandse afkomst. Elke dinsdagavond om 10 over 9 op NPO-3. Gemiste afleveringen kunt u terugkijken op NPO Plus.










Voor DAS Graduate School verzorgd YAA veel nachten housing. Als dank hiervoor nodigde op 3 december j.l artistiek leider Jeroen Fabius de YAA vrienden uit die housing aanboden aan zijn studenten. Bijgevoegd de nieuwsbrief van DAS waarin zij YAA bedanken.













INSCHRIJVEN 

Nieuwsbrief 

NIEUWSBRIEF

Share by: