Nieuwsbrief augustus 2022

NIEUWS & ACTIVITEITEN

AUGUSTUS 2022

YAA activiteiten

MAANDAG 19 SEPTEMBER 2022

JONGE MAKERS AWARD IN BIJMER PARKTHEATER
SARAH HUYGENS JAWLA

17.00  presentatie Jolanda Spoel en uitreiking

18.00  eten (25 euro)

20.00  voorstelling (11 euro)

Bijlmer Parktheater Anton de Komplein 240 

Aanmelden


ACTUEEL NIEUWS


THUISKOMEN

Het YAA seizoen opent met een première in het Bijlmer Parktheater op 19 september. Voorafgaand aan deze interdisciplinaire voorstelling reiken we de Jonge Makersprijs uit aan choreograaf Sarah Huyhens Jawla. Directeur Jolanda Spoel houdt een speciale inleiding voor zowel YAA vrienden als voor de vrienden van het Bijlmer Parktheater. 


Voor het eerst nodigen we u uit om mee te gaan naar het sympathieke en bruisende Bijlmer Parktheater dat prachtig gelegen is aan de rand van het Nelson Mandela park. Hoezo sympathiek? Bij de stijl van dit theater past hartelijkheid en word je steevast warm welkom geheten door de medewerkers en de directeur. 


Toch is deze sfeer niet de reden van het YAA bezoek. Even opfrissen. YAA heeft de groep van haar vaste partners uitgebreid met twee partners buiten het centrum: Podium Mozaïek en het Bijlmer Parktheater. Twee theaters met een andere programmering en dus andere jonge Makers. Dankzij het Zadelhoff Cultuurfonds konden we een nieuwe prijs in het leven roepen. Het Bijlmer Parktheater heeft hiervoor Sarah Huygens Jawla voorgedragen. Een veelbelovende choreografe die met haar vorige voorstelling opviel bij Julidans 2021.


Wij nodigen u uit voor zowel de voorstelling als voor een voorprogramma waarin u ook kennismaakt met dit bijzondere theater. Directeur Jolanda Spoel neemt u in een inleiding mee in de actuele ontwikkelingen. Verder krijgt Sarah haar prijs uitgereikt door Marianne Harten. Bijzonder is dat u tijdens het eten ook de gelegenheid krijgt om kennis te maken met de vrienden van het Bijlmer Parktheater. 


Over deze interdisciplinaire voorstelling Suwokono kunt u uitgebreid lezen in het interview met de choreografe. Heel kort. De titel betekent ‘thuis’ in de West-Afrikaanse taal Mandinka, de taal van de vader van choreografe Sarah Huygens Jawla. Zij nodigt het publiek uit op “the ship of fools”. Een universum waarin vijf performers zich met rituelen losmaken van onderdrukking, schaamte, verwarringen en emoties die hen vasthielden tijdens de zoektocht naar hun identiteit. De voorstelling wordt muzikaal ondersteund door percussie en soundscapes, geïnspireerd op West-Afrikaanse ritmes. Nieuwsgierig? Bekijk alvast de teaser op YouTube: https://youtu.be/3DeRICFgt58. 



SHIP OF FOOLS


Stelt u zich het voor; u zit aan een tafel op het podium van het Bijlmer Parktheater en stelt als interviewer vragen aan een Jonge Maker. Zij, koud terug van haar reis naar Senegal met de ‘troupe’ voor de voorstelling Suwokono. Deze choreografe, Sarah Huygens Jawla, heeft er net een lange werkdag opzitten met de vijf performers die samen deze voorstelling gaan maken. En zit midden in haar creatieve zoekproces. Een fase van beweging, van associaties, van beelden, van flarden. Zeker niet de fase van woorden die vastleggen. Komt dit interview te vroeg? Of toch niet? 


“Ik voel dit stuk, het zit in mijn hoofd”, zegt Sarah Huygens Jawla. Maar het ligt nog niet op Sarah’s tong. Sterker zelfs, de komende zes weken worden nog veel keuzes gemaakt. Woorden leggen vast en daarom is het zelfs onwenselijk om te precies te duiden wat we als YAA te zien krijgen. Wellicht is dit geen enkel punt want andere ingrediënten zijn al wel duidelijk, zodat we u vooraf kunnen meenemen in wat u kunt verwachten als we naar deze interdisciplinaire dansvoorstelling gaan. 


Wat gaat u zien?

Als u binnenkomt dan stapt u onmiddellijk in een andere wereld. In een Ship of Fools. Het decor, de belichting, projecties, dat alles brengt u in een andere sfeer, zo belooft Sarah. De voorstelling gaat over verlangen en wel het verlangen om jezelf te kunnen zijn. Passend bij jouw identiteit; zwart en queer. Immers ‘to be black is different’. 

Het is een collage van vijf personen die allemaal antwoorden zoeken op de centrale vraag: wat als wij ons zonder onderdrukking zouden kunnen bewegen? 

Om in de woorden van Sarah te spreken: “Samen willen wij een eigen universum creëren. Een wereld buiten de witte heterostructuur. Een alternatieve wereld waar wij dansers vrij zijn en ons op onze eigen manier kunnen bewegen. Ons vrijvechten om vervolgens thuis te kunnen komen.” 

De voorstelling wordt muzikaal ondersteund door percussie en soundscapes, geïnspireerd op West-Afrikaanse ritmes. Elektronische en akoestische muziek trekken elkaar soms uit balans en vullen elkaar ook weer aan.


Naar Mama Afrika

Sarah: “Als je zwart bent moet je vaak vechten in deze maatschappij om te kunnen zijn wie je wilt zijn.” Daarom vertrok het gezelschap tien dagen naar een safespace in mama Afrika om als groep een start te maken voor deze voorstelling die draait om ieders identiteit. 

Deze veilige plek is tevens een unieke plek voor dansers; L’ Ecole des Sables in Senegal. Germaine Acogny, de oprichtster, heeft een unieke fusion techniek ontwikkeld. Zelf danste zij in Parijs, Brussel en New York. Ze integreert de principes van de traditionele Afrikaanse dans in de eigentijdse context. Zij mixt balletstijlen met traditionele Afrikaanse dans. In haar dansschool wordt door dansers uit de hele wereld en uit Afrika op heel hoog niveau gedanst. Meer dan 700 dansers uit Afrikaanse - en Westerse landen zijn daar sinds 1998 opgeleid. 

Sarah: “Germaine Acogny geeft hoop aan ons als zwarte dansers. We hebben haar daar gesproken en workshops gevolgd. Daar samen je creatieve proces starten maakt uit. Alles is anders, de grond, de sfeer.”


Sarah’s werkwijze

Sarah geeft haar voorstelling vorm als een sociaal architect. Zij brengt de onderzoeksvraag in, maar het perspectief van elke performer is medebepalend. Ieder doet een eigen onderzoek en geeft bouwstenen aan het geheel. Of je nu danser, multi-instrumentalist of vormgever bent, ieder bouwt mee aan de voorstelling

Haar vorige voorstelling gaf Sarah inzichten hoe met elkaar om te gaan voor en achter de schermen. Zo ontwikkelde zij een nieuwe werkethiek: in verbinding met elkaar staan, vrijheid ervaren en dan kunnen thuiskomen. Thuis, Suwokono, is dan ook de titel van de voorstelling. Suwokono is Madinka, een West-Afrikaanse taal en de taal van de vader van Sarah.

 

Sarah’s droom 

Nederland is weliswaar een multiculturele samenleving, maar van mensen van kleur wordt verwacht dat zij zich conformeren aan de Nederlandse ‘standaard’. Een steeds grotere en zichtbaardere groep past niet in een enkel hokje of je nu zwart bent of queer. Iedereen die ‘anders’ is wordt geconfronteerd met identiteitsvragen. 

Sarah: “Ik wil mensen om me heen verzamelen die dezelfde taal spreken. Onszelf een stem geven en empoweren. Met mijn eigen bedrijf wil ik een platform bieden aan groepen en community’s, ze representeren, ze een stem geven en verhalen zichtbaar maken. Ik wil publiek bewust maken van de betekenis die achtergrond en identiteit hebben in een gemengde samenleving als de Nederlandse. Daarom ben ik op deze planeet.” 


Sarah zelf 

Sarah Huygens Jawla is een jonge Vlaamse maker met West-Afrikaanse roots. Afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, waar zij zich specialiseerde in interdisciplinair dans -en bewegingstheater. 

Dankzij de nieuwe makersregeling van het fonds Podiumkunsten werkt zij in september samen met het Bijlmer Parktheater. 

Suwokono is haar derde voorstelling na Women in Love (2018) en Between Us (2021). Between us viel op in julidans 2021 omdat haar dansvoorstelling ‘dicht op de huid’ zit.

Zij werd voorgedragen door het Bijlmer Parktheater aan YAA voor de nieuwe Jonge Makersprijs 2021. Deze YAA activiteit werd afgelast vanwege corona.


Gee de Wilde ging als YAA vriend mee op safari naar de Gerrit Rietveld Academie tijdens de Graduation show 2022. Een terugblik met een prikkelende mening.


Gee: “Mooi was ooit een vies woord op de Rietveld Academie. Dit jaar zag ik bij veel afgestudeerde exposanten mooie werken. Vroeger mocht het ook nergens over gaan, had ik het idee. Geen boodschappenkunst aub. Nu was veel werk woke en betrokken. Vakmanschap was een ander vermeend taboe in vroeger jaren. Althans, kundigheid moest je niet te veel etaleren. Dan kon je net zo goed naar de Design-Academy. Het lijkt weer te mogen, laten zien dat je kan schilderen, kleien of fotograferen.


Ik zou niet graag in de schoenen staan van een Rietveld-student. Aan de ene kant moet je je unieke eigenwijze onafhankelijke zelf zijn, aan de andere kant voel je de druk van de tijdgeest. De meeste afgestudeerden die we spraken leken daar geen last van te hebben. Blijkbaar hadden ze hun eigen weg gevonden door dit ideeëndoolhof. Of ze waren simpelweg blij dat ze van school konden.


Op 8 juli liepen we op uitnodiging van YAA langs de werken van net-afgestudeerden. Docent Harry Heyink leidde ons rond. Maaike de Graaff bediende de bezemwagen. Daar had ze haar handen vol aan, want mijn partner Heleen van Deur en ik bleven keer op keer steken in een boeiend gesprek met kunstenaars. Die wilden graag uitgebreid vertellen, maar ook de mening van buitenstaanders horen. Dat schiet niet op bij een rondleiding maar was voor ons de kern van het bezoek.


Tijdens de safari door de gangen en krochten van de academie viel ons op hoe respectvol de studenten in deze internationale community met elkaar omgingen. Veel contact tussen super-individualisten. We gingen ervan uit dat dat niet (alleen) was omdat wij langskwamen.


Voor YAA-donateurs zit de voldoening niet alleen in het steunen van jonge kunstenaars op een cruciaal moment in hun carrière, maar vooral in het contact met hen. Jonge mensen, die vol vuur over hun werk en hun werk-in-de-wereld praten. En over hun denk- en maakproces, dat vaak tot verrassingen leidt.”


 BRAVO VOOR FRIEDA

Een trotse leermeester kijkt terug op de award uitreiking aan Frieda Gustavs. Op 29 juni jl. zong zij liederen voor YAA vrienden in de Roode Bioscoop. Wim Henderikx, componist en docent compositie aan Conservatorium van Amsterdam (CvA) vertelt over haar ontwikkeling en hoe hij kandidaten voordraagt.

 

De avond

Haar performance was heel boeiend. En fijn hoe zij communiceerde met het publiek. Na haar optreden bij het eten is zij van tafel naar tafel gegaan. De betrokkenheid met de kunstenaar is groot bij YAA. De sfeer maakt dat er geen barrière is tussen de kunstenaar en de vrienden.


Samenwerking YAA

Jullie award is een fantastisch initiatief om jonge kunstenaars met een uitzonderlijk talent te ondersteunen. Niet enkel financieel, maar door ze ook een traject aan te bieden voor hun toekomst. Dit is zo belangrijk en waardevol. Voor mij is samenwerking met jullie belangrijk. Jullie stellen de vraag aan ons, daarom kijk ik ook naar jullie organisatie. In mijn ogen kiest YAA resoluut voor het steunen van meerdere kunstdisciplines, dus eigenlijk voor iets speciaals.

 

Hoe kom jij tot de keuze van een kandidaat?

Wij doen dat gezamenlijk als team van de compositie afdeling. In de grootste openheid denken we hier samen over na omdat het bijzonder moeilijk te omschrijven is wie een jong en creatief kunstenaar is. Onze criteria zijn originaliteit en vakmanschap. Ik draag een shortlist voor aan de collega’s. Samen met mijn collega’s van de compositieafdeling ben ik ervan overtuigd dat Frieda nog een enorme evolutie zal doormaken en dat past bij YAA, die ook de vernieuwing opzoekt. Zelf vind ik haar een mooi persoon die nog vele andere kunstenaars zal inspireren.


Waarom heb je juist Frieda Gustavs voorgedragen?

Ik heb haar gekend als jong, zoekend meisje, een beetje onzeker. Nu is zij aan een groei bezig als kunstenaar. Haar evolutie is ongelooflijk geweest.

Frieda gaat verder dan het componeren van muziek en het maken van partituren. Haar buitenmuzikale inspiratie, haar zoektocht om nieuwe technologieën te combineren in haar werk en het belang van community art maken haar werken steeds uniek. 

Ze heeft een uitgebreid oeuvre dat al is uitgevoerd door diverse ensembles. Kortom, Frieda Gustavs is een componiste die perfect past bij de doelstellingen van YAA.

 

Frieda wil in haar werk een appel doen op meerdere zintuigen. Welke verschuivingen zie jij de laatste tien jaar bij het conservatorium?

Er is ontzettend veel gebeurd in het artistieke veld, zeker ook bij de compositiestudenten. We zien nu niet enkel componisten die muziek maken en partituren schrijven, maar die voluit gaan voor een interdisciplinaire artistieke context. Componisten worden performers, dansers, visuele kunstenaars of zijn gepassioneerd door technologie en nieuwe media. Ik wil zelfs het woord componist vermijden of toch zeker de term uitbreiden. Het gaat om jonge creatieve kunstenaars.



En tot slot?

Frieda, bravo voor al je enthousiasme en voor je artistieke verwezenlijkingen!


YAA Mededelingen

“De kwaliteit van leven in Rusland is zo laag, deze oorlog is de laatste kans om ergens trots op te zijn.” Voor wie benieuwd is naar het perspectief van twee Russische kunstenaars, hierbij de link naar het interview dat Roman Ermolaev (Award 2018) hield met danser Alexey Shkolnik voor broedplaats WOW. Alexey:” Rusland is niet meer onschuldig. Voor mij is er iets afgestorven. Oekraïners houden van hun land maar wij Russen vechten niet voor onze identiteit”. Link naar het artikel.


Inge Meijer (Award 2013) deelt nieuws. Het Fries Museum kocht twee werken van haar aan: Handkerchiefs and Car Garden. Verder kunt u haar werk dit najaar ook bezoeken en in wel drie verschillende musea: Dordrecht, Schiedam en IJsselstein. 


19 June - 08 January 2023 – Dordrecht’s Museum, NL

In the exhibition Wanderlust - Watamula Dordrecht’s Museum shares contemporary art about wanderlust and expansionism, for better or worse. Six artists, each connected to the Netherlands in their own way, depict a quest across the border, with a sense of beauty, but also with an open eye for traces of destruction. They take us to the horizon, uncover hidden roots and zoom in on the rich fabric of cultures. Curated by Wilma Sütö conservator of modern and contemporary art of the Dordrecht Museum and part of Wanderlust. Nederlandse kunstenaars op reis 1800-1900.

 

9 July – 6 November 2022 – Museum Schiedam, NL

Many people have recently discovered nature close to home. We too have turned our gaze to the environment and present the Living Landscape exhibition. There you can see how artists such as Jan van Goyen, Jan Sluijters and Charley Toorop depicted the landscape in South Holland's Maas Delta from the late sixteenth century to the present. Each room also contains contemporary work selected by guest curator Trudi van Zadelhoff. 

 

16 Juli – 25 September 2022 – Museum Ijsselstein, NL

Mens maakt landschap maakt mens is a cross-media art project about the Green Heart, initiated by investigative journalist Dennis l'Ami and media artist Arnold Hoogerwerf. They know the area like the back of their hands and see many historical developments that fit into a larger context and are also very topical. The search for identity, climate, immigration and administrative culture are four examples of themes that not only had a local but also an (inter)national importance in the history of the Green Heart. Curated by Amy Stenvert. 




INSCHRIJVEN 

Nieuwsbrief 

NIEUWSBRIEF

Share by: